محسن امیراصلانی زنجانی ۳۷ سال داشت که به خاطر تفسیر متفاوتی که از متن قرآن ارائه داده بود به جرم «بدعت در اسلام، ارتداد و توهین به یونس نبی» در زندان رجایی‌شهر کرج اعدام شد.

پس از یک سال برادر محسن، سعید امیراصلانی نماهنگ «نشونی» را به یاد برادرش تهیه و اجرا کرده است. او در صفحه شخصی فیسبوک خود درباره این ترانه چنین نوشته است: “ویدئوی من «زن» ندارد. ویدئوی من «رقص» ندارد. ویدیوی من «شاد» نیست. ویدئوی من ویدئوی برادرِ آوازه خوان-ترانه نویسِ یک اعدامی است. ویدئوی من «مناسب پخش» در هیچ تلویزیونی شناخته نشد.”

محسن امیراصلانی روانشناسی خوانده بود و به گفته نزدیکانش از آیات قرآن در جلسات روان‌درمانگری‌اش استفاده می‌کرد و این روش را «طریقت جوهری» نام‌گذاری کرده بود. او به دنبال سرکوب گروه‌ها و افرادی که در زبان امنیتی حکومت به آنها اتهام «ارتباط با عرفان‌های کاذب» زده می‌شود، دستگیر و اعدام شد.

سعید امیر اصلانی در رابطه با اینکه اعدام برادرش، او را در جامعه و به ویژه در جامعه موسیقی ایران به حاشیه رانده است به زمانه می‌گوید: «علاوه بر ضربه روانی غیرقابل‌تصوری که اعدام برادرم برای من داشت، از نظر موقعیت شغلی (به عنوان یک هنرمند فعال در عرصه موسیقی) یک اجماع برای ایزوله کردن من در فضای فرهنگی داخل کشور بود. من پیش از اعدام محسن به عنوان آهنگساز فیلم و سریال هم فعالیت می‌کردم. اما بعد از اعدام محسن و انتشار اخبارش، تقریباً هیچ شخص و مجموعه و سازمانی با من کار نمی‌کند. پروژه‌های مفصلی با خواننده‌ها و شبکه‌های (عمدتاً موسیقی) داشتم که به محض انتشار خبر اعدام محسن همگی متوقف و ملغی شد.»

محمدعلی طاهری بنیان‌گذار «عرفان حلقه» از دیگر افرادی است که در پروژه امنیتی سرکوب اندیشه‌های مذهبی یا عرفانی‌ای که از اسلام شیعه فاصله گرفته‌اند، دستگیر شده است. طاهری به اتهام «توهین به مقدسات، مداخله غیرقانونی در امور پزشکی و درمان بیماران، ارتکاب فعل حرام و رابطه نامشروع، استفاده غیرمجاز از عناوین علمی، ضاله بودن کتب و آثار» به ۵ سال حبس، ۹۰۰ میلیون تومان جزای نقدی و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است و حکم او در حال اجراست. وکیل طاهری در ماه خرداد خبر داد که او به اعدام محکوم شده اما خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه جمهوری اسلامی، این خبر را تکذیب کرده است.