یک روز پس از اعلام خبر مرگ ملا عمر، رهبر طالبان، توسط دولت افغانستان، گروه طالبان افغانستان مرگ ملا عمر را تأیید کرد و گفت که او بر اثر «بیماری» مرده است.

ملا عمر
ملا عمر

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، طالبان افغانستان در بیانیه‌ای به زبان پشتو که روز پنج‌شنبه ۳۰ ژوئيه / ۸ مرداد به دست این خبرگزاری رسیده، آورده است: «رهبری امارت اسلامی (نامی که طالبان بر خود گذاشته) و خانواده ملا عمر، مرگ بنیانگذار و رهبر [طالبان] بر اثر بیماری را اعلام می‌کنند.»

این بیانیه روشن نمی‌کند که در چه تاریخی ملا عمر مرده اما می‌گوید «وضعیت سلامت ملا عمر در دو هفته اخیر رو به وخامت گذاشته بود».

به این ترتیب این بیانیه مدعی شده که مرگ رهبر طالبان به‌تازگی رخ داده است و این برخلاف اعلام نظر دولت افغانستان است که گفته بود ملا عمر در ماه آوريل ۲۰۱۳ در يک بيمارستان در کراچی پاکستان درگذشته است.

ملا عمر از سال ۲۰۰۱ و سقوط حکومت طالبان در انظار عمومی ظاهر نشده بود.

بیانیه طالبان افغانستان می‌افزاید: «[ملا عمر] در ۱۴ سال اخیر در کشور (افغانستان) ماند و حتی یک روز را در پاکستان و یا کشوری دیگر نگذراند.»

برخی منابع نیز گفته بودند که ملا عمر به پاکستان پناه برده است.

طالبان افغانستان همچنین به دلیل مرگ ملا عمر سه روز عزای عمومی اعلام کردند.

این بیانیه اعلام نکرده است که جانشین ملا عمر چه کسی خواهد بود.

برخی منابع نزدیک به طالبان از ملا اختر محمد منصور، به عنوان رهبر جدید این گروه نام برده‌اند. ملا اختر وزیر هوانوردی حکومت طالبان در افغانستان بود که پس از سرنگونی این حکومت از سوی طالبان به‌عنوان والی ولایت قندهار فعالیت می‌کرد.