ملا عبدالمنان، برادر ملا عمر، رهبر درگذشته گروه طالبان می‌گوید خانواده ملا عمر رهبری جدید این گروه در افغانستان را به‌رسمیت نمی‌شناسد.

Taliban

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، ملا اختر محمد منصور روز جمعه گذشته به‌عنوان رهبر جدید گروه طالبان افغانستان شناخته شد. او از سال‌های دور یکی از رهبران طالبان بوده است. با این حال بسیاری از اعضای طالبان او را به رهبری قبول ندارند. آن‌ها تفاوت ایدئولوژیک با ملا منصور را دلیل این موضوع می‌دانند و می‌گویند منصور به دولت پاکستان نزدیک و طرفدار مذاکرات صلح با دولت افغانستان است.

طالبان افغانستان روز پنج‌شنبه ۳۰ ژوئیه / ۸ مرداد در بیانیه‌ای به زبان پشتو مرگ ملا عمر، بنیانگذار و رهبر این گروه بر اثر بیماری را اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: گروه طالبان مرگ ملا عمر را تأیید کرد

ملا عبدالمنان در یک پیام ویدئویی که روز یکشنبه ۱۱ مرداد / ۲ اوت منتشر شده گفته است: «خانواده ما در برابر این تفاوت‌ها به کسی اعلام وفاداری نمی‌کند.»

عبدالمنان خواسته است تا روحانیت در مورد اختلاف با ملا منصور میانجی شود.

یعقوب، پسر ملا عمر خود را جانشین پدرش می‌داند. یک عضو طالبان به خبرگزاری فرانسه گفته است که او و خانواده‌اش نشست انتخاب ملا منصور را ترک کرده‌اند.

برادر ملا عمر گفته است: «خانواده ما زمانی در خدمت رهبر جدید خواهد بود که او با توافق همگانی انتخاب شود.»

ملا منصور به‌عنوان چهره‌ای نسبتاً معتدل و عمل‌گرا شناخته شده و به همین دلیل است که انتخاب او این امید را ایجاد کرده که گروه طالبان به‌طور جدی با کابل وارد گفت‌وگو شود.

منصور روز شنبه در یک پیام شنیداری از اعضای طالبان خواست تا وحدت خود را حفظ کنند.

همچنین یکی از فرماندهان شبکه حقانی نیز از طالبان خواست تا پشت منصور بایستند. او گفت اختلاف‌های کنونی موجب «تضعیف جنبش و سوء استفاده نیروهای خارجی» خواهد شد.