وزارت دفاع آلمان که به نیروهای پیشمرگه کرد در نبرد با داعش آموزش نظامی می‌دهد روز پنج‌شنبه ۱۳ اوت / ۲۲ مرداد اعلام کرد که چند روز پیش به کردها در عراق حمله شیمیایی شده است.

Kurd-Irak

یک سخنگوی وزارت دفاع آلمان به خبرگزاری فرانسه گفت: «یک حمله شیمیایی صورت گرفت (…) پیشمرگه‌ها زخمی شدند و سوزش تنفسی داشتند.»

سخنگوی وزارت دفاع آلمان گفت این حمله در جنوب غرب اربیل، پایتخت منطقه خودمختار کردستان عراق رخ داد و «نیروهای ویژه آمریکایی و عراقی در راه‌اند تا مشخص کنند چه اتفاقی واقعاً افتاده است».

او به عامل اصلی این حمله اشاره‌ای نکرد اما گفت این حمله با گاز سمی صورت گرفته است. از مشخصات این گاز نیز چیزی گفته نشد.

پیشمرگه‌های کرد در حال حاضر علیه نیروهای «دولت اسلامی» (داعش) در نبردند.

سخنگوی وزارت دفاع آلمان همچنین اعلام کرد که هیچ‌یک از نیروهای آموزش‌دهنده آلمانی در خطر نبودند و در مناطق امن به‌سر می‌بردند.

پیش از این، نیروهای داعش به استفاده از گازهای سمی در نبرد با کردها متهم شده‌اند.

در ماه ژوئیه «واحدهای حفاظت از خلق کرد» (YPG) و «دیده‌بان حقوق بشر سوریه» گزارش‌هایی از حمله شیمیایی در منطقه حسکه واقع در شمال شرق سوریه، علیه کردها منتشر کردند. آن زمان نیز نوع گاز منتشر شده مشخص نشد اما رنگ زردی داشت و «بوی تند پیاز» می‌داد.

نیروهای کرد سپس گزارش داده بودند که بر اثر شلیک این گاز سمی دچار «سوختگی گلو، چشم و بینی، همراه با سردرد، درد عضلانی، از دست دادن تمرکز، مشکلات حرکتی و استفراغ» شده‌اند.