جمعی از کنشگران مدنی و حامیان «کمپین حمایت از مادران زندانی» در شهر لاهه (پایتخت اداری هلند) با برگزاری تجمعی خواستار آزادی زندانیان سیاسی و عقیدتی و به‌ویژه زنان زندانی در ایران شدند.

تجمع حامیان «کمپین حمایت از مادران زندانی» در شهر لاهه هلند
تجمع حامیان «کمپین حمایت از مادران زندانی» در شهر لاهه هلند

این تجمع بعدازظهر روز شنبه ۳۱ مردادماه / ۲۲ ماه اوت در میدان صلح شهر لاهه و مقابل مقر دادگاه بین‌المللی لاهه، با حضور جمعی از کنشگران ایرانی و غیرایرانی ساکن هلند و کشورهای همسایه برگزار گردید.

در همین زمینه: کمپین حمایت از مادران زندانی در برابر کاخ صلح شهر لاهه هلند

«کمپین حمایت از مادران زندانی» که مدتی است که فعالیت خود را از طریق شبکه‌های اجتماعی آغاز کرده، فراخوان برگزاری این تجمع را داده بود.

این کمپین در فراخوان خود «حمایت از زنانی که در کنار سختی‌های زندان رنج دوری از فرزند را نیز به جان خریده‌اند» را هدف اصلی این گردهمایی اعلام کرده بود.

در همین زمینه: آغاز کارزار حمایت از مادران زندانی در ایران

شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل و منصوره شجاعی از فعالان شناخته شده حقوق زنان ازجمله سازمان‌دهنگان این تجمع بودند.

علاوه بر «کمپین حمایت از مادران زندانی»، انستیتوی بین‌المللی مطالعات اجتماعی دانشگاه اراسموس در لاهه، کانون مدافعان حقوق بشر، سازمان گزارشگران بدون مرز، سازمان عفو بین‌الملل، انجمن وکلا برای وکلا در هلند و زنان برنده جایزه صلح نوبل از جمله دیگر حامیان این تجمع بودند.

IMG_8029
از راست: مهناز پراکند -شیرین عبادی – منصوره شجاعی

پیش از برگزاری این تجمع شیرین عبادی، منصوره شجاعی به همراه مهناز پراکند، وکیل دادگستری در نشستی مطبوعاتی درباره دلایل شکل‌گیری «کمپین حمایت از مادران زندانی» و برگزاری تجمع سخن گفتند.

شیرین عبادی در این گفت‌وگو به نامه سرگشاده نرگس محمدی، فعال حقوق بشر زندانی در ایران اشاره کرد و گفت: «هدف ما رسانه‌ای کردن صدای مادران زندانی است. ما پژواک صدای آن‌ها هستیم که چگونه زندان بی‌رحمانه مادر را از فرزند جدا می‌کند. چگونه حق ارتباط تلفنی را از مادران گرفته‌اند. خواسته دیگر ما، آزادی زندانیان عقیدتی و سیاسی است.»

IMG_8032
شیرین عبادی

شیرین عبادی نامه نرگس محمدی را مقدمه‌ای دانست بر مبحث وضعیت مادران زندانی و آن را آگاهی‌رسانی‌ای خواند که که باعث توجه افکار عمومی به این موضوع شد. به گفته عبادی این مادران تنها به دلیل دگراندیش بودن مجبورند دوری از فرزندانشان را تحمل کنند.

به گفته شیرین عبادی «نرگس در نامه خود در حقیقت از تمام آزادمردان و آزاد زنان دعوت کرده بود تا به حمایت از مادران زندانی برخیزند و ما به دلیل پاسخ به فراخوان او این کمپین را راه‌اندازی کردیم.»

نرگس محمدی فعال حقوق بشر، روزنامه‌‌نگار، زندانی سیاسی، سخنگو و نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر، عضو کارزار لغو گام به گام اعدام و کانون شهروندی، رئیس هیئت اجرایی شورای صلح ایران، آخرین بار در ۱۵ اردیبهشت‌ماه سال جاری پس از بار‌ها تهدید و احضار، با مراجعه نیروهای امنیتی به منزل شخصی‌اش بازداشت و برای سپری کردن محکومیت شش ساله راهی زندان اوین شد.

بیشتر بخوانید: نامه نرگس محمدی به فرزندانش: تاب می‌آورم، از سر جبری که به ما تحمیل شده است

IMG_8025
منصوره شجاعی

منصوره شجاعی فعال حقوق زنان نیز در این نشست خبری با اعلام اینکه «نامه نرگس محمدی نه تنها یک دل‌نوشته است بلکه بیانیه مادران کنشگر است»؛ خواست اول کمپین حمایت از مادران زندانی را آزادی تمامی مادران زندانی سیاسی و عقیدتی دانست.

فیلم کامل نشست خبری برگزار کنندگان تجمع حمایت از مادران زندانی در ادامه قابل مشاهده است:

پس از برگزاری این نشست خبری، طبق برنامه از پیش مشخص شده، کنشگران مدنی در برابر دادگاه بین‌المللی لاهه دست به تجمع زدند. در این تجمع منصوره شجاعی، شیرین عبادی، خدیجه مقدم فعال حقوق زنان، تقی رحمانی فعال سیاسی و همسر نرگس محمدی، مهناز پراکند، مارخا مارتینز نماینده جامعه بهاییان هلند برای حاضرین سخنانی را ایراد کردند.

تقی رحمانی همسر نرگس محمدی در سخنان خود تأکید داشت که همسرش خواهان صلح بوده و تنها به خاطر برقراری صلح فعالیت می‌کرده است. او درحالی‌که عکس نرگس محمدی را به حاضرین نشان می‌داد خطاب به آنان گفت: «به این چهره نگاه کنید، این چهره بشاش و سرحال به خاطر مبارزه برای صلح و علیه جنگ به زندان رفته است. جای این زن در زندان نیست.»

در همین زمینه: بازداشت توأم با خشونت، پاسخ فعالیت‌های مدنی نرگس محمدی

همچنین در این تجمع پیام کارزار لغو گام به گام اعدام (لگام) توسط عمار ملکی استادیار علوم سیاسی دانشگاه تیلبرگ هلند قرائت شد.

لگام در این پیام ضمن حمایت از کمپین مادران زندانی خواهان آزادی تمامی زندانیان عقیدتی و سیاسی به ویژه مادران زندانی شده و بر آزادی فوری نرگس محمدی تأکید کرده است.

در این پیام آمده است: «ما بدین‌وسیله حمایتمان را از کوشش بشردوستانهٔ کمپین «حمایت از مادران زندانی» که در مقابل کاخ صلح در شهر لاهه گردآمده‌اند، اعلام می‌داریم و از آنان سپاسگزاریم. ما، ضمن درخواست آزادی همهٔ زندانیان سیاسی و عقیدتی، به ویژه مادران زندانی، بر آزادی فوری نرگس محمدی، فعال حقوق بشر و عضو کارزار لگام (لغو اعدام) تأکید می‌کنیم و آن را ضرورتی مبرم می‌دانیم.»

در پایان این پیام نیز آمده است: «نرگس محمدی بیمار و مادر دو فرزند هشت ساله است و بیماری جدی و حاد او بر دستگاه‌های قضایی و امنیتی نیز روشن است. نرگس را همراه با همهٔ زندانیان سیاسی آزاد کنید.»

پایان‌بخش تجمع حمایت از مادران زندانی قرائت بیانیه‌ای توسط مهناز پراکند وکیل دادگستری و عضو کانون مدافعان حقوق بشر بود. این بیانیه ضمن حمایت از «زنان و مادرانی که راحتی زندگی خود و خانواده خویش را برای آزادی، برابری و امنیت یکایک افراد جامعه به خطر انداخته‌اند» خواهان «پایان دادن به ستمی شده بود» که بر مادران زندانی و فرزندان آن‌ها می‌رود.

تصاویری از این تجمع را در ادامه مشاهده کنید:

عکس: علی فتوتی

[tribulant_slideshow gallery_id=”256″]