در ادامه انتقادهای مقام‌های محافظه‌کار حکومت ایران به سخنان حسن روحانی درباره اختیارات شورای نگهبان در انتخابات، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی نیز از او انتقاد کرد.

صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه: اصل بر برائت است، حرفی عوامانه است.
صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه: اصل بر برائت است، حرفی عوامانه است.

رئیس قوه قضائیه ایران در جلسه مسئولان عالی قضائی گفت: «گاهی حرف‌های عوامانه‌ای می‌شنویم نظیر این‌که آقایی که هم به دیانت و هم به انقلابی بودنش اعتقاد دارم، سخنی گفته که فقط از مجاری چهارگانه می‌توانیم نظارت کنیم.»

صادق لاریجانی با بیان این‌که «نظارت در شورای نگهبان از هر کانالی باشد انجام می‌گیرد»، افزود: «گفتند ما عدم احراز صلاحیت نداریم این چه حرف باطل و غلطی است و برای کسی است که قانون را نمی‌شناسد.»

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران روز چهارشنبه ۲۸ مرداد / ۱۹ اوت گفته بود شورای نگهبان تنها نقش نظارتی دارد و «آن جایی که باید بگوید فردی برای شرکت در انتخابات صالح است یا نه هیأت‌های اجرایی هستند.»

روحانی همچنین گفته بود: «شورای نگهبان چشم است و چشم نمی‌تواند کار دست را بکند، نظارت و اجرا نباید مخلوط شوند، باید به قانون اساسی کاملاً توجه کرده و عمل کنیم.»

رئیس قوه قضائیه سخنان روحانی را «فضاسازی» و «حرف‌های حاشیه‌ای» دانست که «جدال‌هایی در کشور راه می‌اندازد». او گفت: «راه و تفسیر قانون اساسی روشن است، وظیفه شورای نگهبان چگونه است؟ استصوابی یا نه؟ این تفسیر شده و معلوم است.»

او افزود: «اصل بر برائت است، حرفی عوامانه است. در قانون اوصاف را چیده‌اند و گفته‌اند که کاندیدا باید این اوصاف را داشته باشند. اگر شورای نگهبان بخواهد صلاحیت‌ها را تأیید کند، باید اوصاف را احراز کند. بنابراین ما عدم احراز صلاحیت هم داریم.»

شورای نگهبان در ایران که وظیفه نظارت بر انتخابات‌ را بر عهده دارد بارها متهم شده که انگیزه‌های سیاسی را در بررسی صلاحیت نامزدهای انتخاباتی دخالت داده است. در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران، در سال ١٣٨٨ چند عضو شورای نگهبان با صراحت از محمود احمدی‌نژاد حمایت کرده بودند.

پیش از رئیس قوه قضائیه، نیروهای دیگر اصولگرا، از جمله محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران؛ محمدحسن ابوترابی‌فرد، نایب رئیس مجلس؛ نجات‌الله ابراهیمیان، سخنگوی شورای نگهبان؛ سیامک ره‌پیک، عضو و معاون اجرایی شورای نگهبان؛ ۲۵ نماینده مجلس و افراد دیگری از مقامات پیشین حکومتی نیز علیه سخنان روحانی موضع گرفته بودند.

بیشتر بخوانید: فرمانده سپاه به روحانی: گفتار سنجیده‌تری داشته باشید