با وجود ناامنی‌های گسترده، جشنواره بین‌المللی فیلم زنان افغانستان در هرات با موفقیت به پایان رسید.

این جشنواره سومین بار است که با ابتکار سازمان غیردولتی آرمان‌شهر و خانه سینمای رویا در این شهر برگزار می‌شود. شهری که ۱۵ سال است سینما ندارد.

ghermezCapture
حضور گسترده مردم این جشنواره

جشنواره بین‌المللی فیلم زنان افغانستان از تاریخ ۱۱ تا ۱۳ در چند مرکز فرهنگی و همین طور در قلعه هرات برنامه‌های خود را برگزار کرد. لورا غنی، همسر رییس‌جمهوری افغانستان در پیام ویدیویی که برای حاضران و مهمانان پخش شد گفت: «این جشنواره با ابتکار، خشونت و جنگ را توسط هنر تحت‌الشعاع قرار داده است. ما می‌آموزیم که می‌خواهیم با صلح و صفا زندگی کنیم. مردم ما می‌خواهند که صلح و آرامش در زندگی‌شان جاری شود. مطمئناً پیام این جشنواره هم “نه” گفتن به جنگ و خشونت و همراهی با پیام صلح و همدلی است.»

12095258_522705637910915_1468930876554360643_o
جوانان هراتی از این جشنواره استقبال می‌کنند

بیش از ۳۰۰ فیلم ساخته زنان یا درباره زنان به دست دبیران این جشنواره رسید که از میان آنها ۶۶ فیلم داخلی و خارجی به مرحله دوم مسابقه راه پیدا کردند. فیلم‌های برگزیده در طول این جشنواره پخش شد.  ۱۳ فیلم از افغانستان و ۲۱ فیلم بین‌المللی در بخش پایانی مسابقه به نمایش درآمدند و باقی فیلم ها خارج از مسابقه نمایش داده شد. استقبال مردم هرات از این جشنواره و حضور آنها در برنامه‌های آن قابل توجه است. به ویژه نسل جوان و دانشجویان هرات با علاقه در برنامه‌های جشنواره شرکت می‌کنند.

اعضای هیأت داوران این جشنواره چهره‌های معروف و از کشورهای مختلف بودند: سیمونا لانزونی از ایتالیا،کلزی چرلند از ایالات متحد امریکا،انجینیر لطیف احمدی از افغانستان، اوما تانوکو از هند.

amini1
روح‌الامین امینی

روح‌الامین امینی، معاون سازمان آرمان‌شهر و دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم زنان افغانستان به رادیو زمانه گفت که سازمان آرمان‌شهر و خانه سینمای رویا محض به دلیل اینکه شهر هرات سالن سینما ندارد این شهر را به عنوان میزبان جشنواره انتخاب کردند. آقای امینی معتقد است که موفقیت این جشنواره به خاطر پشتیبانی مردم محلی است و این خود نشانگر علاقه آنها به هنر و سینماست.

«چوک سینما»، تنها سینمای شهر هرات ۱۵ سال پیش به دست طالبان تخریب شد و تاکنون بازسازی نشده است. برگزار‌کنندگان جشنواره بین‌المللی فیلم زنان افغانستان امید دارند که شهرت و موفقیت این جشنواره دولت افغانستان را ترغیب کند که بنای سینمای این شهر از نو برقرار بشود.

در اعلامیه مطبوعاتی دبیرخانه سومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم زنان – هرات آمده است: «آرزوی همگان دستیابی به صلح است اما به خوبی آگاهیم که دستیابی به صلح تنها با “اعلان آتش بس” در میان طرفین درگیر جنگ رخ نخواهد داد. تا زمانی که این سرزمین از انواع تبعیض‌های جنسیتی، قومی، زبانی، فرهنگی، خشونت و ناعدالتی رنج می‌برد آشتی در این سرزمین رنگ خون خواهد داشت.»

گفت و گوی رادیو زمانه با روح‌الامین امینی درباره شیوه برگزاری، حاشیه‌ها و شرایط برگزاری سومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم زنان را می شنوید:

لیست برندگان امسال بر اساس اعلام سایت این جشنواره از این قرار است.

برندگان بخش سینمای خارجی از بین ۲۱ فیلم:

۱- بهترین فیلم مستند خارجی هند: فرانسه «نام من نمک است» به کارگردانی فریدا پچا
۲- بهترین فیلم بلند داستانی خارجی ایران: «فصل فراموشی فریبا» به کارگردانی عباس رافعی
۳-بهترین فیلم داستانی کوتاه لبنان – امریکا: «من می‌گویم دوست» به کارگردانی دارینه هوتیت
۴-بهترین انمیشن خارجی ایران: «ماهی سرخ شده» به کارگردانی لیلا خلیل‌زاده
۵- تندیس هیأت داوران ایران: «آپارتمان مورچه‌ها» به کارگردانی توفیق امانی

برندگان بخش سینمای داخلی از بین ۱۳ فیلم ساخت افغانستان:

۱-بهترین فیلم کوتاه مستند: «تنهایی» به کارگردانی صابره رضایی
۲-بهترین فیلم داستانی کوتاه: «در دایره» به کارگردانی معصومه ابراهیمی
۳-بهترین انمیشن: «شیزوفرنی» به کارگردانی لاجورد حقیقی
۴-بهترین کارگردان: «شکر آزاری» به کارگردانی خادم حسین بهنام
۵-بهترین بازیگر زن: لینا علم برای بازی در فیلم قمر
۶-بهترین بازیگر زن: مارینا گلبهاری برای بازی در فیلم دستکول گمشده
۷-تندیس هیأت داوران: فیلم قمر به کارگردانی نیما لطیفی
۸-بهترین فیلمنامه: مسعود اسلامی و… برای نوشتن فیلم نامه ماز