صدها نیروی نظامی ایرانی برای همراهی با ارتش بشار اسد در مقابل نیروهای مخالف در جنگ داخلی سوریه، وارد خاک این کشور شده‌اند.  یک مقام آمریکایی به «واشنگتن‌پست» گفته است که نیروهای سپاه قدس، نیروهای حزب‌الله لبنان و ارتش بشار اسد قرار است در یک عملیات نظامی زمینی، شهر حلب را در حالی باز پس بگیرند که حملات هوایی روسیه ادامه دارند.

Iran Sepah Quds Undergrund 14 OCT 2015
مانور نمایش موشک‌های بالستیک سپاه در روز چهارشنبه ۲۲ مهر

«رویترز» روز چهارشنبه ۱۴ اکتبر (۲۲ مهر) در گفت‌وگو با یک مقام منطقه‌ای و فعال سوری، این خبر را تأیید کرده است. همچنین روزنامه عربی «الاخبار» نوشته است که پیاده‌نظام حزب‌الله لبنان، نیروهای سپاه پاسداران ایران را همراهی خواهند کرد و تمرکز عملیات بر مناطق شمال غرب سوریه خواهد بود. یک مقام وزارت دفاع آمریکا گفته است که انتظار می‌رود عملیات نظامی بازپس‌گیری حلب، به زودی آغاز شود.

اختلاف بر سر تعداد نیروهای سپاه قدس در سوریه

بر سر تعداد نیروهای متخصص نظامی‌ که از ایران به سوریه در چند روز گذشته فرستاده شده‌اند، اختلاف وجود دارد.

روز چهارشنبه ۱۴ اکتبر، روزنامه «گاردین» از قول دیپلمات‌ها و تحلیلگران عرب نوشت که تعداد نیروهای تازه‌نفس فرستاده‌شده به سوریه از سوی ایران حدود ۲۰۰۰ نفر است. این تحلیلگران می‌گویند که که ایران در حال حاضر صدها نفر از نیروهای خود را به مناطق شمالی و مرکزی سوریه، فرستاده است تا در کنار نیروهای حزب‌الله و دیگر شبه‌نظامیان شیعه در یک عملیات نظامی بزرگ علیه مخالفان بشار اسد، فعال شوند.

یک مقام وزارت دفاع آمریکا که به شرط ناشناس ماندن با «واشنگتن‌پست» گفت‌وگو کرده است می‌گوید که تعداد نیروهای نظامی ایران در سوریه به هزاران نفر نمی‌رسد. این مقام آمریکایی گفته است که نیروهای ایران از نیروهای متخصص سپاه قدس هستند که صدها نفر از آنها در اطراف شهر حلب جمع شده‌اند. این مقام آمریکایی همچنین گفته است که انتظار می‌رود عملیات بازپس‌گیری حلب، در هرلحظه آغاز شود.

با این حال، کنشگران سوری که با «واشنگتن‌پست» گفت‌وگو کرده‌اند، اطلاعات امنیتی مقامات آمریکایی را نقض می‌کنند و تعداد نیروهای ایرانی را بیشتر از صدها نفر برآورد کرده‌اند. آن‌ها همچنین گفته‌اند که نیروهای کمکی از سوی عراق نیز وارد مرزهای سوریه شده‌اند.

اطلاع‌رسانی ایرانی‌ها به برنامه موشکی روسیه

به گزارش روزنامه بیروتی «الاخبار»، با توجه به آنچه بین ایران، سوریه و روسیه توافق شده است، نیروهای ایرانی شامل نیروهای متخصص، گروه رزمی پشتیبانی و زره پوش‌ها خواهند بود. همچنین نیروهای متخصص جمع‌آوری و مخابره اطلاعات نیز از سوی ایران فرستاده شده‌اند. این نیروهای متخصص در تماس مداوم با روس‌ها برای فرستادن داده‌های لازم جهت استفاده در حملات هوایی هستند.

جمیل صالح، از رهبران نیروهای «تجمع العزة»، به «آسوشیتدپرس» گفته است که حضور ایرانی‌ها در سوریه، موضوع تازه‌ای نیست اما همیشه با پنهان‌کاری همراه بوده است. «تجمع العزة» که از شاخه‌های «ارتش آزاد سوریه» است و از سازمان سیا کمک دریافت می‌کند، پیش از این اعلام کرده بود که حملات هوایی روسیه نیروهای آن‌ها و نیروهای مشابه که با بشار اسد مخالف‌اند را هدف قرار داده است.

صالح به آسوشیتدپرس می‌گوید: «فرستادن نیروهای بیشتر از سوی حزب‌الله و ایران تنها عمر رژیم سوریه را افزایش می‌دهد؛ تنها نابودی و آوارگی را بیشتر خواهد کرد.»

بخش هوافضای سپاه پاسداران همچنین در روز چهارشنبه در اقدامی تبلیغاتی محل نگهداری برخی از موشک‌های بالستیک سپاه را نمایش داد و برخی از این موشک‌ها را هم به سمت هدفی نمایشی شلیک کرد. سپاه همچنین از طریق دوربین‌های صدا و سیما تصاویر تونل‌های زیرزمینی سپاه که موشک‌های بالستیک دوربرد در آن نگهداری می‌شوند را پخش کرد. به گزارش «مشرق نیوز» تصاویری که از صدا و سیما پخش شد شامل تصاویر موشک «غدیر»، از موشک‌های بالستیک است که تا ۱۷۰۰ کیلومتر برد دارد.

امتیازگیری سیاسی ایران در بحران سوریه

روز چهارشنبه ۲۲ مهر، همزمان با گزارش‌ها در مورد ورود نیروهای سپاه قدس به سوریه، علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز به به منظور دیدار با بشار اسد، رئیس مجلس و وزیر خارجه سوریه به دمشق سفر کرد.

بروجردی در آغاز ورود به دمشق، در جمع خبرنگاران گفت: «به سوریه آمدیم تا یک‌بار دیگر حمایت خود را از دولت بشار اسد به عنوان محور مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی اعلام کنیم.»

او ائتلاف ایران، روسیه، عراق، سوریه و همراهی نیروهای حزب‌الله لبنان را «همکاری‌ مثبت» خواند و و گفت: «هر کس مدعی مبارزه با تروریسم است، باید در قبال این همکاری موضع مثبتی داشته باشد.»

همچنین روز سه شنبه ۲۱ مهر حسین امیرعبداللهیان، معاون وزیر امور خارجه ایران در امور عربی و آفریقا به همراه یک هیئت بلند پایه ایرانی در سفر بروکسل در مورد نقش میانجی ایران در منطقه با فدریکا موگرینی، وزیرخارجه اتحادیه اروپا، ملاقات کردند.

پس از این دیدارها و در گفت‌وگو با خبرنگاران، موگرینی نقش روسیه و ایران را برای حل بحران سوریه مهم خواند و گفت: «نیاز هست که روسیه و ایران پای میز مذاکره حاضر باشند.»

امیرعبداللهیان پس از این دیدار با موگرینی در گفت‌وگو با «یورونیوز» هرگونه عملیات نظامی ایران در سوریه را تکذیب کرد. این مقام ایرانی همچنین در گفت‌وگو با روزنامه لبنانی «السفیر» حضور عملیاتی نیروهای سپاه قدس در سوریه را تکذیب کرده و گفت: «هیچ نیروی رزمی ایرانی در سوریه وجود ندارد و تنها مستشاران نظامی ایرانی متخصص در امور مبارزه با تروریسم به درخواست دولت سوریه در این کشور برای ارائه مشورت حضور دارند.»

با این حال، علاءالدین بروجردی در دمشق با لحن محکم‌تری از حملات موشکی روسیه دفاع کرد. او تصریح کرد که ائتلاف بین‌المللی به‌رهبری آمریکا برای مبارزه با تروریسم با شکست روبرو شده و «اکنون میدان جدیدی در سوریه گشوده شده است.»

مسکو می‌گوید حملات موشکی روسیه به طور عمده شبه‌نظامیان گروه «دولت اسلامی» (داعش) را هدف قرار داده است. اما مقامات امنیتی آمریکایی و شورشیان سوریه می‌گویند که حملات روسیه تا حد زیادی گروه‌های دیگر را که با حکومت بشار اسد مبارزه می‌کنند، هدف قرار داده است. به گفته گروه‌های مختلفی که از ارتش آزاد سوریه انشعاب کرده‌اند، حملات روسیه بیشتر از هر هدفی حمایت از رژیم بشار اسد را دنبال می‌کند.