محمد حاج‌رسولی‌ها، مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفته که موجودی مخازن آب کشور در پایان سال آبی ۹۳-۹۴ حدود هشت درصد کمتر از زمان مشابه سال آبی پیش از آن بوده است.

در پایان شهریورماه سال جاری ۱۹ میلیارد مترمکعب آب در پشت سدهای کشور قرار داشت.
در پایان شهریورماه سال جاری ۱۹ میلیارد مترمکعب آب در پشت سدهای کشور قرار داشت.

حاج رسولی‌ها روز پنج‌شنبه ۲۳ مهر در گفت‌وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) گفت در پایان شهریورماه سال جاری که پایان سال آبی نیز به شمار می‌رود، ۱۹ میلیارد مترمکعب آب در پشت سدهای کشور قرار داشت.

به گفته او، عمده کاهش آب پشت سد‌ها مربوط به حوضه دریای عمان و خلیج فارس است.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب میزان بارندگی‌ها در سال آبی منتهی به شهریور ۹۴ را ۱۹۷ میلیمتر اعلام کرده که نسبت به بارش درازمدت ۱۸ درصد کاهش یافته است.

رضا راعی، مدیرکل دفتر مطالعات پایه منابع آب ایران نیز چند هفته پیش خبر داده بود که میزان بارندگی در ۲۲ استان در مقایسه با میانگین ۴۶ ساله گذشته کاهش یافته است.

کاهش بارندگی و برداشت‌های بی‌رویه آب باعث شده که از مجموع ۶۰۹ دشت در ایران، حجم آب در ۲۹۴ دشت کاهش پیدا کند و سطح آب زیرزمینی پایین برود.

محمد حاج‌رسولی‌ها همچنین گفته که ۶۰ درصد از ذخایر آب‌های زیرزمینی ایران صرف کشاورزی می‌شود. او افزوده که توسعه بی‌رویه کشاورزی باعث کاهش شش میلیارد مترمکعب ذخایر آب‌های زیرزمینی شده است.

خشکسالی شدید و کاهش باران از یک سو و برداشت‌های بی‌رویه از ذخایر آب‌های زیرزمینی از سوی دیگر، باعث شده تا مقامات در مورد وضعیت آب و آینده آن ابراز نگرانی کنند.

به دلیل کاهش بارندگی و افزایش تبخیر، از میزان آب در دسترس (آب تجدید‌پذیر) به شدت کاسته شده است، به نحوی‌که حجم آب‌های زیرزمینی ایران از ١٣٠ میلیارد مترمکعب در ۵۰ سال پیش به حدود ١١٠ میلیارد مترمکعب در سال‌های اخیر کاهش یافته است.

خشکسالی و بحران کم‌آبی سال‌هاست که اغلب مناطق ایران را فرا گرفته است. به گفته رحیم میدانی، معاون امور آب و آبفای وزیر نیرو، این خشکسالی تا ۲۰ سال دیگر همچنان ادامه دارد. او می‌گوید بحران و کمبود آب ممکن است به مناقشه و حتی جنگ منجر شود.