در پی توافق هسته‌ای ایران و کشورهای قدرتمند رهبر جمهوری اسلامی بارها نسبت به «نفوذ دشمن» هشدار داده است. اکنون حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران نسبت به سوء ‌استفاده از کلمه «نفوذ» هشدار می‌دهد.

حسن روحانی: «بی‌خودی نرویم، یک نفر، دو نفر را از این‌جا و آن‌جا به بهانه‌ای بگیریم، پرونده‌سازی کنیم و بعد بیاییم آن را در کشور بزرگ کنیم و بگوییم این خط، خط نفوذ است و جریان نفوذ است.»
حسن روحانی: «بی‌خودی نرویم، یک نفر، دو نفر را از این‌جا و آن‌جا به بهانه‌ای بگیریم، پرونده‌سازی کنیم و بعد بیاییم آن را در کشور بزرگ کنیم و بگوییم این خط، خط نفوذ است و جریان نفوذ است.»

حسن روحانی امروز چهارشنبه ۱۳ آبان در جلسه هیأت دولت با اشاره به سخنان اخیر علی خامنه‌ای درباره «نفوذ دشمن»، گفت: «نباید برخی بخواهند از این کلمات و واژگان سوء استفاده کنند و این‌طور نباشد که از این پس با هر کس که مخالف هستیم، بخواهیم او را به نحوی متهم کرده و گروهی را به حاشیه برانیم.»

او ضمن بیان این‌که «همه در برابر بیگانگان متحد هستند»، افزود: «اجازه ندهیم افرادی از این کلمات در راستای منافع شخصی، گروهی و جناحی خود سوء استفاده کنند.»

علی خامنه‌ای ۱۵ مهرماه در جمع فرماندهان و کارکنان نیروی دریایی سپاه پاسداران، مذاکره با آمریکا را ممنوع و مضر خواند و گفت: «مذاکره آمریکا با جمهوری اسلامی یعنی نفوذ؛ می‌خواهند راه را باز کنند برای تحمیل.»

او پیش از آن نیز در دیدار با فرماندهان سپاه در ۲۴ شهریور گفته بود: «من مدام درباره نفوذ دشمن هشدار می‌دهم. دشمن برای نفوذ از استاد دانشگاه، فعال دانشجویی، نخبه علمی استفاده می‌کند تا در همه جا رخنه کند. شما باید به خوبی نقاط ضعف اطلاعاتی و عملی دشمن- که مظهر کاملش آمریکاست- را بشناسید.»

در پی این سخنان نیروهای تندرو و محافل نظامی در جمهوری اسلامی حملات خود علیه اصلاح‌طلبان و دولت حسن روحانی را تشدید کردند و بار دیگر موضوع «فتنه» را که در رابطه با رویدادهای سال ۱۳۸۸ به‌کار می‌بردند، مطرح ساختند.

حسن روحانی در ادامه سخنرانی امروز خود گفت: «بی‌خودی نرویم، یک نفر، دو نفر را از این‌جا و آن‌جا به بهانه‌ای بگیریم، پرونده‌سازی کنیم و بعد بیاییم آن را در کشور بزرگ کنیم و بگوییم این خط، خط نفوذ است و جریان نفوذ است.»

به‌نظر می‌رسد این فراز از سخنان حسن روحانی که خبرگزاری‌های ایران آن را بازتاب نداده‌اند، به بازداشت چند روزنامه‌نگار در دو روز اخیر بازمی‌گردد. در میان این روزنامه‌نگاران نام‌های عیسی سحرخیز، احسان مازندرانی، آفرین چیت‌ساز و سامان صفرزایی مشخص شده اما هویت دستگیرشدگان دیگر هنوز روشن نیست.

این روزنامه‌نگاران توسط سازمان اطلاعات سپاه پاسداران دستگیر شده‌اند و این سازمان در اطلاعیه‌ای آن‌ها را «اعضای شبکه نفوذی همکار با دولت‌های متخاصم غربی که در فضای مجازی و مطبوعات کشور فعال بودند» معرفی کرده است.

بیشتر بخوانید: اطلاعات سپاه: دستگیری تعدادی از فعالان رسانه‌ای

فردی به نام «عاصف» از مقامات امنیتی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در گفت‌وگو با شبکه دو تلویزیون دولتی ایران گفت: «در این پرونده، مجموعه‌ای از مخرب‌ترین فعالان رسانه‌ای اپوزیسیون خارجی و داخلی در یک فرایند پیچیده و هرمی چند لایه، با شبکه‌سازی از خبرگاران داخلی در راستای ادارک‌سازی تلاش می‌کردند.»

‌حسن روحانی در بخش دیگری از سخنان امروز خود گفت: «مردم در این زمینه‌ها کاملاً هوشیار، بیدار، ناظر و متوجه هستند و به خوبی شرایط را رصد می‌کنند.»

او در همین حال مردم را به حضور گسترده در انتخابات آینده مجلس فراخواند و گفت در چنین شرایطی «در موقع لزوم مانند انتخابات، [مردم] آگاهانه و با حضور گسترده نظر خود را اعلام می‌کنند.»

بخش‌هایی از سخنرانی حسن روحانی در روز چهارشنبه ۱۳ آبان در جلسه هیأت دولت: