داعش مسئولیت رسمی حملات پاریس را با انتشار یک بیانیه بر عهده گرفت. در فرانسه سه روز عزای عمومی اعلام شد. طبق تصمیم وزارت کشور، اجازه هیچ تجمعی تا روز پنجشنبه ۱۷ نوامبر در سراسر فرانسه داده نمی‌شود. تدابیر امنیتی شدیدی در مبادی ورودی و خروجی فرانسه، آلمان، بریتانیا و بلژیک جریان دارد.

پس از حملات تروریستی به چند نقطه پاریس در شامگاه  جمعه ۱۳ نوامبر، دولت فرانسه  ویزای شنگن را به مدت یک‌ماه لغو کرد و مرزهایش را بست. این حملات بیش از ۱۲۰کشته و ۲۵۰  مجروح به جای گذاشته‌اند.

فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه در این کشور اعلام وضعیت اضطراری کرد. کابینه امنیتی فرانسه روز شنبه برای تدابیر لازم تشکیل جلسه می‌دهد. او همچنین در اجلاس «جی ۲۰» که قرار بود یکشنبه در آنتالیای ترکیه برگزار شود، شرکت نخواهد کرد.

یک مقام آمریکایی به نقل از مقامات قضایی فرانسه اعلام کرد که سازمان اطلاعات فرانسه از احتمال وقوع این حملات زنجیره‌ای پیش از وقوع آگاهی نداشت.

شامگاه جمعه ۱۳ نوامبر/ ۲۲ آبان، شش حمله مسلحانه تقریبا به طور همزمان در شش نقطه شهر پاریس رخ داد. سه حمله انتحاری در نزدیکی استادیوم «استاد دو فرانس» در شمال پاریس در حالی رخ داد که بازی دوستانه تیم ملی فوتبال فرانسه و آلمان در جریان بود.

در حمله مسلحانه دیگری به یک کنسرت گروه متال آمریکایی در سالن «باتاکلان» ، مهاجمان افراد حاضر در این تالار را به گروگان گرفتند. سه تن از مهاجمان با منفجر کردن کمربندهای انتحاری خود کشته شدند.

آمارهای مختلف حاکی است که حدود ۱۰۰ تن از تماشاگران این کنسرت کشته شدند. هیچیک از اعضای گروه متال «Eagles of Death Metal» در تیراندازی‌ها آسیبی ندیده‌ است. ۱۵۰۰ تن برای تماشای کنسرت این گروه در تالار حضور داشتند.

همزمان بلوار ولتر در نزدیکی این سالن کنسرت شاهد یک عملیات انتحاری بود.

واکنش‌های جهانی

آلمان برای کمک به واحدهای ضد ترور فرانسه به این کشور کمک خواهد کرد. وزارت کشور آلمان طی بیانیه‌ای اعلام کرد که با تمام امکانات از جمله نیروهای ویژه «جی اس جی ۹» به فرانسه یاری خواهد رساند.

واتیکان در بیانیه‌ای این حمله‌ها را «حمله به صلح برای تمام بشریت» خواند.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران که قرار بود شنبه به ایتالیا سفر کند و دوشنبه ۲۵ آبان به فرانسه برود، سفر اروپایی خود را لغو کرد.

شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان، امیر ابوظبی و رئیس امارات متحده عربی، با ارسال تلگرامی به رئیس جمهوری فرانسه این حملات را محکوم کرد.

شیخ صباح آل احمد الصباح، امیر کویت نیز در بیانیه‌ای با ابراز همدردی با فرانسه این حمله‌های را «تروریستی» و «مغایر با آموزه‌های اسلامی و ارزش‌های انسانی» خواند.

باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده نیز درباره واقعه پاریس گفت: «این تنها حمله به پاریس نیست، حمله به فرانسه نیست، حمله به انسانیت است.»

در برخی شهرها و ایالات آمریکا از جمله شهرهای نیویورک و ایالت ماساچوست، برای «پیش‌گیری از امکان حمله تروریستی» وضعیت امنیتی اضطراری اعلام شده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل با انتشار بیانیه‌ای گفت که این کشور «دوشادوش رئیس‌ جمهوری فرانسه و مردم این کشور در نبرد مشترک با تروریسم خواهد ایستاد.»

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، با محکوم کردن این حملات، آن را «حملات تروریستی بزدلانه» خواند.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان گفت: «از دیدن اخبار و تصاویر پاریس تکان خوردم.» دولت آلمان در ابراز همدردی با دولت و مردم فرانسه، پرچم‌های خود در مراکز اداری را نیمه‌افراشته کرد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه با «وحشتناک» خواندن این حملات به رئیس جمهوری و ملت فرانسه پیام تسلیت فرستاد.

بیشتر بخوانید: ترور در پاریس: دستِ‌کم ۱۲۸ کشته