«مشتری همیشه حق دارد» – این شعار را افرادی که در بخش تدارک خدمات به مشتریان در جوامع مصرف‌گرا زندگی می‌کنند زیاد شنیده‌اند و معمولاً دستور کاری از جانب کارفرماست. اما این بار، مالک رستوران «لیتل ایتالی» (ایتالیای کوچک) در آلاسکا نشان داد که مشتری همیشه حق ندارد.

Anchorage Italian Alaska
رستوران «لیتل ایتالیا» در شهر کوچک انکورج در آلاسکا

به گزارش روز دوشنبه ۱۶ نوامبر/ ۲۵ آبان «کانادین پرس»، راننده این رستوران ایتالیایی دچار کم‌توانی‌هایی رشدی مربوط به اختلال اوتیسم است. مالک رستوران زمانی که با تلفن‌های شکایت مربوط به این راننده روبه‌رو می‌شود، بنا به‌قرار مشترکی که با راننده دارد، شرایط را به مشتریان توضیح می‌دهد: راننده اوتیسم دارد و با ناتوانی‌های رشدی زندگی می‌کند از جمله ناتوانی‌هایی مانند لکنت زبان و تکلم متفاوت.

پی جی گیالوپوسوس، مالک رستوران می‌گوید که معمولاً این توضیحات کافی‌اند و همه مشتریان شرایط را درک می‌کنند و با مهربانی کمک هم می‌کنند. این بار اما مشتری نه‌تنها به خود راننده توهین کرده بود، بلکه پس از توضیح در مورد شرایط هم قانع نمی‌شود و به توهین‌ها ادامه می‌دهد.

ماجرا از اینجا آغاز می‌شود که راننده که برای آوردن غذا در خانه مشتری را زده بود، به اشتباه سفارش خانه دیگری را آورده بود. او سپس به ماشینش باز می‌گردد و سفارش درست را تحویل می‌دهد. اما مشتری به او می‌گوید که «آیا مواد زده است یا عقل ندارد» سپس به رستوران زنگ می‌زند و شکایت می‌کند که «راننده عقل درست و حسابی» ندارد. توضیحات صاحب رستوران در مورد حمایت از افراد کم‌توان هم مشتری را قانع نمی‌کند.

گیالوپوسوس در واکنش به این خشونت در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: «ما این مشتری را از رستوران خود اخراج می‌کنیم. در کنار نام، شماره تلفن و آدرس این مشتری یک برچسب زده‌ایم که دیگر به این مشتری هیچ سرویسی ارائه نخواهیم کرد و هیچ پیامی هم از آن‌ها قبول نمی‌کنیم.»

این یادداشت فیس‌بوکی با استقبال کاربران مواجه شد و تا کنون بیش از ۳۰ هزار پیام دریافت کرده است.

مفهوم خدمات بی‌عیب و ایراد به مشتری موجب شده است که بسیاری از افرادی که با کم‌توانی‌های جسمی و روحی زندگی می‌کنند نتوانند در این حوزه کاری فعال شوند. جنبش‌های سهیم کردن جامعه در زندگی افراد کم‌توان در سال‌هایی اخیر فعالیت‌های بیشتری داشته‌اند و توانسته‌اند تجارت‌های مختلفی را مجاب کنند که استخدام افراد کم‌توان، اهمیت دارد و وظیفه جامعه است. رستوران «لیتل ایتالی» هم از تجارت‌های کوچکی است که تنها رضایت مشتری را ملاک سرویس‌دهی قرار نداده و استخدام افراد کم‌توان را اولویت می‌داند.

راننده‌ای که در این ماجرا مورد خشونت قرارگرفته، نامش ذکر نشده اما او اکنون دو سال است که برای این رستوران کار می‌کند و مشتریان دائم رستوران همه او را می‌شناسند.

اوتیسم نوعی اختلال رشدی است که زوایای مختلفی از آن همچنان مبهم باقی مانده‌اند و افراد می‌توانند در سطوح مختلف به این بیماری مبتلا باشند. افراد اوتیستیک معمولاً ارتباطی غیر هنجاری با روابط اجتماعی دارند و ممکن است رفتارهای ارتباطی و کلامی‌شان متفاوت باشد. علائم این کم‌توانی رشدی معمولاً در پنج سال اولیه زندگی نمود پیدا می‌کند. اوتیسم هم می‌تواند به عوامل وراثتی مرتبط باشد و هم به عوامل محیطی اما در سطح عصب‌شناسی در مغز، آموزش‌های مخصوص تعاملات اجتماعی و مهارت‌های ارتباطی به افراد اوتیستیک کمک می‌کند که در جامعه زندگی راحت‌تری داشته باشند.