سازمان آرتیکل ۱۹ با صدور بیانیه‌ای از نگرانی‌های به وجود آمده در هفته‌های اخیر در مورد شنود گفت‌و‌گوهای خبرنگاران، مدافعان حقوق بشر و دیگر شهروندان ایرانی به واسطه استفاده از  پیام‌رسان تلگرام  خبر داد.

telegram


به گفته آرتیکل ۱۹ در هفته‌های اخیر نگرانی‌ها در مورد تجاوز به حریم خصوصی کاربران و دخالت دولت در امور محبوب‌ترین اپلیکیشن پیام‌رسان در ایران بالا گرفته است. عدم شفافیت و گفته‌های ضد و نقیض از طرف بنیان‌گذار تلگرام و همچنین مقام‌های ایرانی، سوال‌هایی را در مورد امنیت استفاده از این برنامه برای گفت‌و‌گوها به وجود آورده است.

بیشتر بخوانید: مدیر تلگرام حرفش را پس گرفت: فیلتر نبودیم، درخواست جاسوسی نکردند

آرتیکل ۱۹ موسسه‌ای غیر‌دولتی است که در سال ۱۹۸۷ در بریتانیا تاسیس شده و هدف و نام خود را بر مبنای اصل ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر سازمان ملل متحد تعیین کرده است: «هر فردی حق آزادی عقیده و بیان دارد و این حق مستلزم آن است که کسی از داشتن عقاید خود بیم و نگرانی نداشته باشد و در کسب و دریافت و انتشار اطلاعات و افکار، به تمام وسایل ممکن بیان و بدون ملاحظات مرزی، آزاد باشد.»

توماس هیوز، مدیر اجرایی سازمان آرتیکل ۱۹، در همین ارتباط گفته است: «برای تامین امنیت ارتباط میلیون‌ها ایرانی، این امری حیاتی‌ست که تلگرام در مورد وضعیت و محتوای مذاکرات خود با مقامات ایرانی با شفافیت و مسئولیت‌پذیری عمل کند. این شرکت باید تصریح کند که آیا امنیت و حریم خصوصی کاربران ایرانی به خطر افتاده است یا خیر؟»

به گفته توماس هیوز «امکان مکالمه امن به افراد این اجازه را می‌دهد که بدون ترس از مجازات نظرات خود را بیان کنند. این به‌خصوص در کشورهایی به مانند ایران که در آنجا حق آزادی بیان به شدت سانسور می‌شود بسیار مهم است. امکان مکالمه امن به افراد امکان صحبت و اظهار نظر در مورد موضوعاتی را می‌دهد که شاید در غیر این صورت از گفتن آن‌ها اجتناب کنند.»

سازمان آرتیکل ۱۹ عدم شفافیت در بیانیه‌های صادر شده از طرف پاول دوروف، بنیان‌گذار تلگرام و مقام‌های ایرانی را مانع از رسیدن به یک نتیجه نهایی قاطع در مورد وضعیت این نرم‌افزار و موضوع‌های دیگری همچون رابطه این شرکت با مقام‌های ایرانی، فیلترینگ، سانسور و مهم‌تر از همه امنیت کاربران ایرانی دانسته است.

DUROV_TWITTER


به اعتقاد این سازمان تا زمانی که به سوال‌های موجود در مورد امنیت و حریم خصوصی تلگرام به طور شفاف و علنی پاسخ داده شود، کاربران ایرانی باید با احتیاط به ادامه استفاده از این اپلیکیشن بپردازند.

بیشتر بخوانید: چه نرم‌افزاری را جایگزین تلگرام کنیم؟

آرتیکل ۱۹ در بیانیه خود از مسئولان تلگرام خواسته است این اطمینان را به کاربران خود (شامل فعالان سیاسی، اجتماعی و اقلیت‌های قومی و جنسی و دیگر گروه‌های نیازمند اینترنت امن و خصوصی) بدهد که با دولت‌های مشابه دیگری همکاری نکرده است.

همچنین آرتیکل ۱۹ از تلگرام خواسته است که با شفافیت در مورد نوع مذاکرات خود با ایران اطلاع‌رسانی کند و جزییات در‌خواست‌ها برای هر گونه دیتا، تکنولوژی، سانسور و همچنین تاریخ شروع مذاکرات و مشخصات دقیق طرف ایرانی را با کاربران خود در میان بگذارد.

متن کامل این بیانیه از اینجا در دسترس شماست.

در همین زمینه:

یک کارمند ایرانی برای اعمال سانسور در تلگرام استخدام شد

«نسخه وب پیام‌رسان تلگرام در ایران فیلتر شده است»

فیلتر تلگرام در ایران مشروط شد