حمیدرضا خیلدار، فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست از افزایش ۵۵ درصدی شکار غیرمجاز حیوانات در ایران طی شش ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داده است.

Shekar

حمیدرضا خیلدار،  شنبه هفتم آذر به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفت که صید غیرمجاز آبزیان در این مدت نیز ۱۳۰ درصد افزایش یافته اما شکار پرندگان ۴۲ درصد کاهش داشته است.

به گفته او، طی شش ماه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، زنده‌گیری پرندگان ۹۷ درصد و زنده‌گیری حیوانات ۶۷ درصد افزایش یافته است.

با این حال فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست ایران افزوده که شمار کشف سلاح‌های غیرمجاز شکارچیان ۱۳ درصد کاهش داشته است.

آمارهای موجود از شمار جانوران، میزان شکار و همچنین اسلحه‌ها نشان می‌دهد که شکار بی‌رویه یکی از مشکلات مهم محیط زیست ایران طی چندین دهه اخیر است که به شدت بر تعداد حیوانات وحشی اثر گذاشته و جمعیت برخی گونه‌‌ها را به شدت کاهش داده و یا به انقراض کشانده است.

سازمان محیط زیست ایران عامل اصلی انقراض این جانوران را تخریب و تکه تکه شدن زیستگاه‌های آن‌ها، شکار و صید بی‌رویه و خشکسالی‌های متوالی در ایران می‌داند.

مقامات سازمان حفاظت محیط زیست ایران همچنین می‌گویند که این سازمان برای فعالیت‌های فرهنگی و جلوگیری از شکار غیرمجاز، ابزار و منابع انسانی کافی را در اختیار ندارد.