معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست ایران می‌گوید که گرمای گلخانه‌ای در ایران بین یک تا یک و نیم درجه افزایش دما را به‌دنبال داشته اما این رقم در جهان ۸۵ صدم درجه بوده است.

Greenhouse-Gases

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)، ابتکار شامگاه شنبه ۱۴ آذر در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی محلی استان یزد، گرمایش هوای زمین را از خطرات زیست‌محیطی برشمرد و گفت: «این خطر از زمان صنعتی شدن آغاز شده و گرمای گلخانه‌ای ایجاد شده در زمین، تغییرات اقلیمی بسیاری در دنیا به وجود آورده است.»

ابتکار ابراز امیدواری کرده که توافق پاریس بتواند در مورد آب و هوا «نتیجه مطلوبی به دنبال داشته باشد.»

کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل هفته گذشته با حضور بیش از ۱۵۰ تن از سران و مقامات بلندپایه کشورهای جهان در پاریس آغاز به کار کرد. این گردهمایی بین‌المللی تا ١١ دسامبر /٢٠ آذر جریان خواهد داشت.

نشست تغییرات آب و هوایی «پاریس ۲۰۱۵» با هدف دستیابی به توافقی جهت جلوگیری از گرمایش زمین و کاهش گازهای‌ گلخانه‌ای برنامه‌ریزی شده است.

به گفته ابتکار، بحث تغییر اقلیم جهان از جمله مسائلی است که به صورت بین‌المللی دنبال می‌شود و کشور‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که محیط زیست به همه جهان مربوط است و اغلب کشور‌ها در پروتکل محیط زیست نقش ایفا می‌کنند.

تولید و انتشار گازهای گلخانه‌ای عامل اصلی گرمایش زمین به‌شمار می‌رود. در این میان نیروگاه‌های تولید برق، صنعت حمل و نقل، پالایشگاه‌ها و به‌طور کلی استفاده از سوخت‌های فسیلی مانند زغال سنگ، نفت و گاز طبیعی بیشترین سهم را در تولید گازهای گلخانه‌ای دارند.

چین، ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا، هند، روسیه، ژاپن، کره جنوبی، کانادا، اندونزی، عربستان سعودی، برزیل، بریتانیا، مکزیک و ایران به ترتیب‌ در رده‌های نخست انتشار گازهای گلخانه‌ای‌ قرار دارند. دولت ایران به‌تازگی برنامه «مشارکت ملی در زمینه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای» را تصویب کرده است.