سازمان عفو بین‌الملل در یک گزارش تفصیلی کشورهای فروشنده سلاح در جهان را مورد انتقاد قرار داد و گفت داعش از فروش سلاح به عراق سود برد و جنایات خود را سازماندهی کرد.

daesh

عفو بین‌الملل در این گزارش که امروز سه‌شنبه ۸ دسامبر / ۱۷ آذر منتشر شده، جامعه جهانی را متهم کرده که فروش یک دهه سلاح‌ در عراق موجب شده تا  گروه «دولت اسلامی» (داعش) از انواع و اقسام این سلاح‌ها در جنایات خود استفاده کند.

به‌گفته این سازمان مدافع حقوق بشر «این که چگونه تجارت بی‌پروای اسلحه موجب جنایت در مقیاسی گسترده می‌شود، درسی است که باید از این موضوع گرفت.»

عفو بین‌الملل می‌گوید با توجه به عدم نظارت و کنترل بر بازار اسلحه در عراق، داعش «دسترسی بی‌سابقه‌ای» به سلاح‌ها داشته است.

بنا به این گزارش داعش همچنین پس از تصرف موصل در ژوئن ۲۰۱۴ و فرار ارتش عراق به انبارهای پر از سلاح از کشورهای مختلف دست یافت و با همین سلاح‌ها مناطق دیگر را فتح و جنایات خود را پیش برد.

داعش با تسخیر شهرهای فلوجه، تکریت و رمادی در عراق نیز به انبار سلاح‌های ارتش و پلیس این کشور دست یافت.

به گزارش سازمان عفو بین‌الملل، جهادگران داعش با سلاح‌های ۲۵ کشور مختلف، از جمله پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل می‌جنگند. به‌عنوان مثال آن‌ها از تفنگ‌های ساخته بلژیک، چین و آمریکا در عملیات خود استفاده می‌کنند. افزون بر این سلاح‌هایی از آلمان، که توسط شرکت تولیدکننده تجهیزات نظامی «هِکلر و کُخ» تولید می‌شوند در اختیار این گروه قرار دارند.

با توجه به این اطلاعات سازمان عفو بین‌الملل خواهان کنترل سختگیرانه‌تر معاملات تسلیحاتی در عراق شد.