در حالی‌که ثبت نام نامزدهای نمایندگی مجلس خبرگان رهبری آغاز شده است، بحث در باره کارویژه این نهاد و آینده نهاد ولایت فقیه نیز شدت گرفته است. از یک سو گروهی بر این اصرار دارند که کارویژه مجلس خبرگان، نظارت بر رهبری و نهادهای زیر مجموعه آن است و در مقابل، گروهی دیگر طرح مسئله نظارت بر رهبری و شورایی شدن رهبری را بخشی از پروژه‌ «نفوذ دشمن» می‌دانند.

hasan firouzabadi

حسن فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، طرح مسئله شورای رهبری را ادامه «تلاش‌های ناموفق فتنه‌گران» برای شکست ولی‌فقیه دانست.

او با انتشار نامه‌ای که در خبرگزاری‌های داخلی ایران منتشر شده، «شورا» را حیله جدیدی دانسته که به دنبال شکستن «ولایت فقیه زنده، پویا و برقرار در کشور» است.

فیروزآبادی در بخشی از این نامه به صورت غیرمستقیم هاشمی رفسنجانی را مخاطب قرار داده و به او با عباراتی چون «امامت فتنه‌گران در نماز جمعه، شیرین جلوه کرد» و «علیه تندروان ساختارشکن نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران سکوت کردند»، اشاره کرده است. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در تیر ۱۳۸۸ برای آخرین بار به عنوان خطیب نماز جمعه تهران سخنرانی کرد.

هاشمی رفسنجانی در یک‌سال گذشته در گفت‌وگو با روزنامه جمهوری اسلامی و ایلنا، از شورایی شدن رهبری دفاع کرده و از جمله گفته است: «در قانون اساسی، رهبری را از اول شورایی نوشتند».

به گفته رفسنجانی، پس از مرگ روح‌الله خمینی، بخشی از اعضای مجلس خبرگان از جمله رهبر کنونی جمهوری اسلامی، موافق شورایی شدن ولایت فقیه بودند، اما این ایده در مجلس خبرگان رای نیاورد. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، بهمن سال پیش نیز به روزنامه جمهوری اسلامی گفته بود که بحث شورایی شدن ولایت فقیه همچنان باز است.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران طرح این مساله را موجب «چند زبانی» در کشور و «شکسته شدن استحکام وحدت» دانست و تاکید کرد: «هیچ‌گاه شورا نیابت ولایت امر و مسئولیت اجرای حکم ولایت فقیه را نمی‌تواند به‌عهده بگیرد».

رهبر باید پاسخگو باشد

علی مطهری، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در نامه‌ای خطاب به رئیس قوه قضائیه نوشت: «ما در جمهوری اسلامی مقام غیرپاسخگو نداریم».

صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه هفته گذشته در واکنش به سخنان هاشمی رفسنجانی، طرح مسئله نظارت بر رهبری را سخنانی «نادرست» و «غیرقانونی» دانسته و گفته بود که «در قانون اساسی چیزی به نام نظارت بر رهبری نداریم».

هاشمی رفسنجانی به ایلنا گفته بود که «رهبری قدرت مطلق کشور هستند، لذا ما باید لااقل نهادهایی را که زیرنظر رهبری هستند، و هر عیبی دارند، با رهبری مطرح و پیگیری کنیم که آن عیب برطرف شود».

مطهری سخنان لاریجانی را یادآور کلیسای کاتولیک در قرون وسطا و «عزل رهبر در صورت زایل شدن شرایط» او را از وظایف و اختیارات مجلس خبرگان رهبری دانسته که «جز با نظارت بر عملکرد و رفتار رهبری تحقق نمی‌یابد».

مطهری شانزدهم آذر امسال هم در جمع دانشجویان دانشگاه علامه خواستار نظارت بر رهبری و نهادهای زیر مجموعه بیت رهبری شده بود. به گفته او، نهادهای زیرمجموعه رهبری فعالیت اقتصادی می‌کنند و نمایندگان مجلس بنا به مصلحت نظارتی بر این فعالیت‌ها ندارند.

انتخابات مجلس خبرگان رهبری هفتم اسفند امسال برگزار خواهد شد.

در همین زمینه

انتخابات خبرگان و رقابت‌ زیرپوستی جناح‌های قدرت

«مردم کسی را انتخاب کنند که سینه چاک ولایت فقیه باشد»

«شورای نگهبان به کسی باج نمی‌دهد»

“انتخابات مهم است، خبرگان مهم‌تر است”