با آغاز فرایند بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی در هیات‌های اجرایی، سخنگوی شورای نگهبان خواستار مرزبندی دقیق نامزد‌ها با «فتنه ۸۸» شد. همچنین گروهی از دانشجویان در نامه‌ای به دبیر شورای نگهبان، خواستار رد صلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی شدند.

شورای نگهبان

سخنگوی شورای نگهبان، گفتار و عمل کاندیداهای انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی درباره وقایع پس از انتخابات سال ۸۸ را ملاک بررسی صلاحیت نامزد‌ها دانست.

به گزارش تسنیم، نجات‌الله ابراهیمیان روز یک‌شنبه ششم دی، طرفداری از «فتنه» را خط قرمز نظام و رهبری دانست و گفت که رفتار و گفتار افرادی که برای هر دو انتخابات خبرگان و مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام کرده‌اند، در این باره مدنظر قرار خواهد گرفت.

او هرگونه اظهار نظر یا عملی در باره وقایع پس از انتخابات سال ۸۸ را ملاک شورای نگهبان و دیگر مراجع ذی‌صلاح در بررسی صلاحیت نامزد‌ها، عنوان کرد و گفت: «باید پرونده داوطلبان را بررسی کرده و ببینم که چه گفته و چه کارهایی انجام داده‌اند».

سخنگوی شورای نگهبان گفت، رفتار و گفتار داوطلبان باید طوری باشد که مصداق مشارکت با اقدام خلاف قانون که در سال ۸۸ اتفاق افتاد نباشد و افزود: «کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی باید مرزبندی روشن و مشخصی با فتنه سال ۸۸ و تبعات بعدی آن برای کشور، نظام و مردم داشته باشند.»

انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ اعتراض‌های گسترده‌ای را به دنبال داشت که به بازداشت گسترده و کشته شدن تعدادی از معترضان انجامید. مهدی کروبی و میرحسین موسوی، دو نامزد معترض به نتیجه این انتخابات به همراه زهرا رهنورد از بهمن ۸۹ در حصر خانگی به سر می‌برند.

پیش از این معاون ستاد کل نیروهای مسلح ایران این اعتراض‌ها را بزرگ‌ترین ضربه به نظام جمهوری اسلامی عنوان کرده بود. همچنین دبیر شورای نگهبان نیز در نمازجمعه تهران تائید صلاحیت‌ها را حق‌الناس دانسته و گفته بود که «مردم پاسخ کسانی را که در فتنه سکوت کردند، خواهند داد.»

احمد توکلی، نماینده تهران در مجلس هم قبلا اعلام برائت از میرحسین موسوی و مهدی کروبی را شرط تائید صلاحیت اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس عنوان کرده بود.

بخشی از نیروهای نزدیک به اصلاح‌طلبان در دو سال گذشته، اعتراض‌های پس از انتخابات را تندروانه عنوان کرده‌اند.

هاشمی را رد صلاحیت کنید

در همین رابطه خبرگزاری فارس متن نامه‌ای منسوب به دفتر تحکیم وحدت به دبیر شورای نگهبان را منتشر کرده که خواستار رد صلاحیت هاشمی شده است.

نویسندگان این نامه، هاشمی رفسنجانی را «هم‌نوا با سران فتنه» خوانده‌اند که طرح شورای رهبری را به عنوان حیله جدید به کار گرفته و به همین دلیل او را فاقد صلاحیت لازم برای حضور در مجلس خبرگان رهبری دانسته‌اند.

هاشمی رفسنجانی سال گذشته در گفت‌وگو با روزنامه جمهوری اسلامی، طرح شورای رهبری را مطرح کرد که با واکنش تند برخی از اعضای مجلس خبرگان و روحانیون روبرو شد. او چندی پیش نیز در گفت‌وگو با ایلنا بار دیگر این مسئله را امکان‌پذیر دانست و خواستار نظارت بیشتر مجلس خبرگان بر نهادهای زیر مجموعه رهبر جمهوری اسلامی شد.

نویسندگان این نامه از احمد جنتی خواسته‌اند که مانع تائید صلاحیت هاشمی رفسنجانی شود. پیش از این نیز سازمان بسیج مستضعفین با صدور قطعنامه‌ای از شورای نگهبان خواسته که در بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی با «شجاعت» و «قاطعیت» اقدام کند و صلاحیت افراد را به خاطر مصلحت تائید نکند.

در همین زمینه

«آقازاده‌ها» و زحمت زیاد شورای نگهبان در انتخابات

ترس نظامیان از تکرار رویدادهای سال۸۸

«مردم کسی را انتخاب کنند که سینه چاک ولایت فقیه باشد»

تائید صلاحیت اصلاح‌طلبان به شرط اعلام برائت از ۸۸

ورود حلقه احمدی‌نژاد و جبهه سوم اصول‌گرایی به عرصه انتخابات

جدایی لاریجانی از “ائتلاف اصول‌گرایان” قطعی شد