در ادامه موضع‌گیری مقام‌های سیاسی و نظامی در باره انتخابات مجلس خبرگان رهبری و شورای اسلامی، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی از شورای نگهبان خواست که افراد فاقد صلاحیت را به انتخابات راه ندهد. معاون ستاد کل نیروهای مسلح نیز تهدید کرد که در صورت تکرار وقایع سال ۸۸، ملت به سادگی از آن عبور نخواهد کرد.

Sadegh-Larijani-2

همزمان با بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری که به صورت همزمان هفتم اسفند برگزار می‌شود، رئیس قوه قضائیه از شورای نگهبان خواست که افراد فاقد صلاحیت را به انتخابات رای ندهد.

به گزارش خبرگزاری مهر، صادق لاریجانی صبح یک‌شنبه هفتم دی، در جمع مسئولان عالی قضایی، نظارت شورای نگهبان را یک «امر قانونی» دانست که به «نیابت از مردم» انجام می‌شود و گفت: «از شورای نگهبان می‌خواهیم کسانی که صلاحیت آن‌ها مورد تائید نیست به انتخابات ورود نکنند تا موجب تضییع حقوق نظام و از همه مهم‌تر مردم نشوند».

رئیس قوه قضائیه با اشاره به انتخابات خرداد ۱۳۸۸، وقایع پس از این انتخابات را «فتنه» دانست که اصل نظام را نشانه رفته بود و گفت: «تاریخ می‌تواند تکرار شود، به همین دلیل همه باید هوشیار بوده و به علل و عوامل آن توطئه عظیم توجه کنند».

نظام بدون تعارف برخورد کند

در همین رابطه مسعود جزایری، معاون ستاد کل نیروهای مسلح نیز در ادامه موضع‌گیری‌های سیاسی نظامیان در یک ماه گذشته، گفت که نظام در برخورد با اشخاصی که به خاطر سابقه برای خود مصونیت قائل‌ند، تعارف نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، معاون بسیج و امور فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح، یک‌بار دیگر انتخابات سال ۸۸ را فتنه بزرگ خواند و گفت: «در راستای راهبردهای دشمنان بیرونی همواره عده‌ای در داخل بر طبل مخالفت کوبیده و یا با توطئه افکنی مخفیانه به‌دنبال مقابله با اصول و ارزش‌های انقلاب بوده‌اند.»

جزایری در ادامه «مخالفت با ولایت فقیه» را یکی از «راهبردهای دشمن» دانست و گفت: «آنچه این روز‌ها بیشتر بروز یافته به میدان آمدن عده‌ای از به اصطلاح خواص در مواجهه با این مدل برجسته نظام اسلامی است.»

هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، پیش از این مسئله شورای رهبری را به عنوان یک طرح برای آینده نظام جمهوری اسلامی مطرح کرده و گفته بود که مجلس خبرگان رهبری باید بر نهاد رهبری و زیرمجموعه‌های آن نظارت کند.

علی مطهری، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی نیز خواستار نظارت بر رهبری و پاسخگویی رهبر شده بود. او غیرپاسخگو بودن رهبر جمهوری اسلامی را غیر‌عقلایی و غیر‌اسلامی خوانده بود. این سخنان با موضع گیری تند برخی از اعضای مجلس خبرگان رهبری، نمایندگان مجلس، فرماندهان سپاه پاسداران و نمایندگان مجلس روبرو شد. رئیس قوه قضائیه گفته بود که نظارت بر رهبری خلاف قانون اساسی است.

سخنگوی ارشد دستگاه قضائی با تاکید بر اینکه بدون تردید باید با این افراد به صورت جدی برخورد شود، گفت که «اگر در فتنه ۸۸ با عده‌ای از سران و کارگزاران فتنه با نرمش و نوعی اغماض برخورد شد این‌بار و در صورت تکرار ملت فهیم ایران از آن‌ها نخواهند گذشت».

پیش از این نیز سخنگوی شورای نگهبان گفته بود که ملاک تائید صلاحیت نامزد‌ها، موضع‌گیری آن‌ها در باره انتخابات سال ۸۸ است.

در همین زمینه

شورای نگهبان: مرزبندی با انتخابات ۸۸ ملاک تائید صلاحیت

«آقازاده‌ها» و زحمت زیاد شورای نگهبان در انتخابات

ترس نظامیان از تکرار رویدادهای سال۸۸

«مردم کسی را انتخاب کنند که سینه چاک ولایت فقیه باشد»

تائید صلاحیت اصلاح‌طلبان به شرط اعلام برائت از ۸۸