سیاست اقتصادی دولت حسن روحانی در دو سال گذشته کنترل رشد نقدینگی و کاهش تورم بوده است، اما آخرین گزارش بانک مرکزی از حجم نقدینگی و بدهی‌های دولت به بانک مرکزی بیانگر افزایش این دو شاخص است.

naghdinegi

حجم بدهی دولت به بانک مرکزی از مرز ۲۵ هزار میلیارد تومان عبور کرده است. براساس گزارش بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، بدهی دولت به بانک مرکزی در سه ماهه نخست امسال ۴. ۲۹ درصد افزایش یافته است.

بانک مرکزی بدهی دولت به بانک مرکزی را ۲۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد. برپایه این گزارش بدهی دولت به بانک مرکزی از سال ۹۲ تا پایان سه ماه نخست امسال، بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

این گزارش حجم بدهی سایر بانک‌ها به بانک مرکزی را ۵۴۳ هزار میلیارد ریال اعلام کرده که نشان دهنده کاهش ۸. ۲ درصدی بدهی بانک‌ها است. در همین رابطه، رئیس کل بانک مرکزی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا از کاهش ۲. ۲ درصدی حجم معوقات بانکی خبر داد.

به گفته ولی‌الله سیف، مطالبات معوق بانک‌ها از ۱۵ درصد به ۸. ۱۲ درصد کاهش یافته است. علیرغم کاهش مطالبات معوق بانکی، حجم بدهی دولت به نظام بانکی افزایش یافته است. بانک مرکزی بدهی دولت به نظام بانکی را یک هزار و ۵۶۳ میلیارد ریال اعلام کرد که بیانگر افزایش ۷. ۶ درصدی بدهی‌های دولت به بخش بانکی است.

همچنین رئیس کل بانک مرکزی، حجم نقدینگی را در پایان آبان  ۹۰۷ هزار میلیارد تومان اعلام کرد که نشان دهنده رشد ۵۶ درصدی آن در هشت ماه گذشته است. این رقم در پایان سال ۱۳۹۲ حدود ۵۸۰ هزار میلیارد تومان اعلام شده بود.

بدهی ۵۴۰ هزار میلیارد تومانی دولت

وزیر امور اقتصاد و دارایی جمهوری اسلامی در حالی‌که پیش از این در بهار امسال بدهی دولت را ۲۵۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرده بود، یک هفته قبل از بدهی ۵۴۰ هزار میلیارد تومانی دولت خبر داد.

برپایه اظهارات علی طیب‌نیا، میزان بدهی دولت روحانی از ابتدا تا پایان آبان امسال، سه برابر افزایش یافته است. حسن روحانی، رئیس دولت جمهوری اسلامی ایران، در نخستین روزهای آغاز به کار دولت یازدهم، بدهی دولت به بانک‌ها، پیمانکاران و بخش خصوصی را ۱۸۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرده بود.

به گفته طیب‌نیا ۱۶۰ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های دولت متعلق به شرکت ملی نفت است. گزارش بانک مرکزی هم نشان می‌دهد که دولت بیش از ۱۷۰ هزار میلیارد تومان به بانک مرکزی و سایر بانک‌ها بدهکار است.

همچنین سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه (ششم دی) از عدم واریز سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای حاصل از فروش نفت از سوی دولت خبر داد. به گفته او دولت موظف است که ۲۰ درصد از درآمدهای نفتی را به صندوق توسعه ملی واریز کند.

دولت پول یارانه ندارد

کاهش قیمت نفت دولت جمهوری اسلامی ایران را با کسری بودجه و بحران نقدینگی روبرو کرده است. به‌گونه‌ای که به گفته نمایندگان مجلس در هشت ماه نخست امسال نزدیک به ۲۵ درصد بودجه عمرانی تامین اعتبار شده است.

برآورد‌ها نشان می‌دهد که دولت تا پایان امسال با کسری بودجه ۵۱ هزار میلیارد تومانی روبرو است. در همین رابطه محمد‌حسن پیوندی، معاون شرکت ملی پتروشیمی از کسری بودجه دولت در سال‌جاری و سال آینده خبر داد و گفت که با این حجم درآمد نفتی، دولت توان پرداخت یارانه نقدی را هم ندارد.

قیمت نفت ایران به کمتر از ۳۰ دلار کاهش یافته است. این در حالی است که دولت قیمت هر بشکه نفت را در لایحه بودجه سال آینده ۳۵ دلار پیش‌بینی کرده است. معاون اول رئیس دولت چندی پیش گفته بود که دولت نفت کمتر از ۶۰ دلار را پیش‌بینی نکرده بود.

به‌رغم کاهش قیمت نفت در بازار جهانی و کسری بودجه دولت، حسن روحانی رشد اقتصادی ایران در سال آینده را پنج درصد پیش‌بینی کرد. کار‌شناسان اقتصادی رشد اقتصادی پنج درصدی را خوشبینانه می‌دانند و معتقدند که تداوم کاهش قیمت نفت، رکود اقتصادی را ادامه‌دار خواهد کرد.

در همین زمینه

بانک مرکزی به واقعیت رکود اذعان کرد

بودجه ۹۵؛ شوک نفتی و سایه انتخاباتی

هشدار ۲۰۵ نماینده به دولت در باره تداوم رکود

اسحاق جهانگیری: پیش‌بینی نفت زیر ۶۰دلار را نکرده بودیم