مدیر کل وزارت خارجه ایران حمید بعیدی نژاد می‌گوید : «شمارش معکوس برای روز اجرای تفاهم هسته‌ای فرارسیده است.» روزنامه‌های ایران به گمانه‌زنی‌ در باره روز اجرای برجام پرداخته‌اند. حسن روحانی که به نظر می‌رسد بیش از همه در انتظار روز اجرایی شدن برجام است گفته است: «تا چند روز دیگر خبر پایان تحریم‌ها علیه ملت ایران به گوش خواهد رسید.»

Iran Atom

جان کری وزیر خارجه آمریکا گفته است: «اگر کارها خوب پیش بروند برجام تا چند روز آینده اجرا می‌شود.» همه این ارزیابی‌ها تنها وقتی عملی می‌شوند که ایران تمامی تعهدات خودش را انجام داده باشد. باید منتظر گزارش تازه آژانس  بین‌المللی انرژی اتمی در اواخر هفته آینده نیز بود. کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا نیز لایحه‌ای را برای سخت‌تر شدن کار دولت برای رفع تحریم های ایران به تصویب رسانده اما دولت اوباما اجرای این لایحه را متوقف کرده است. این قانون نظارت قانون‌گذاران بر برجام را افزایش خواهد داد.

برای بررسی بیشتر چگونگی اجرایی شدن برجام، رادیو زمانه پرسش‌هایی را با رضا تقی زاده و بهروز بیات در میان می‌گذارد که از این قرارند:

* – اجرای برجام به چراغ سبز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیاز دارد آیا این اقدام تا روز ۲۶ دیماه که ایران اعلام کرده عملی خواهد شد؟

* – چرا دولت روحانی و دولت اوباما تلاش دارند اعلام روز اجرای برجام را جلو بیندازند؟

* – اجرای برجام و تعلیق یا لغو تحریم‌ها چه تاثیری بر اقتصاد ایران خواهد گذاشت و آیا مردم ایران هم سهمی از آن خواهند داشت؟

* – آینده ایران را- با توجه به تنش‌های منطقه‌ای کنونی –  پس از اجرای برجام چگونه می‌بینید؟