پس از صدور بیانیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تایید پایبندی ایران به تعهداتش، موگرینی و ظریف آغاز اجرای برجام را اعلام کردند. روحانی در پیامی توئیتری نوشت برجام به فرجام رسید. اوباما دستور لغو تحریم‌های ایران را صادر کرد.

AUSTRIA-IRAN-IAEA-NUCLEAR

• جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری‌ای که به طور جداگانه و پس از خوانده شدن بیانیه مشترک ایران و ۵+۱ برگزار کرد، با اشاره به دستاورد‌های برجام  بر سرنوشت ایرانی-آمریکایی‌های زندانی گفت: «خوشحالم که پنج آمریکایی که به طور ناعادلانه در ایران بازداشت بودند، آزاد شدند و به خانواده‌هایشان می‌پیوندند.» او گفت باراک اوباما بعدا در باره تبادل زندانیان توضیحات بیشتری خواهد داد.

• وزیر امور خارجه آمریکا، یک بار دیگر به اهمیت دیپلماسی پرداخت و از هیئت مذاکره‌کننده ایران برای عملکرد حرفه‌ای آنها تشکر کرد. کری مشخصا از صالحی و ظریف نام برد.

کری این را هم گفت که توافق هسته‌ای و اجرای برجام، همه نگرانی‌های آمریکا و جامعه بین‌المللی را نسبت به ایران از بین نخواهد برد: «اما پاسخگویی به این نگرانی‌ها بسیار پیچیده‌تر می‌شد اگر مسأله هسته‌ای به درستی مورد بررسی قرار نمی‌گرفت.» وزیر امور خارجه آمریکا ادامه داد: «اکنون جامعه بین‌المللی می‌تواند با مسائل بدون نگرانی نسبت به ایرانی که مسلح به سلاح هسته‌ای است وارد مذاکره شود – از جمله مسأله جنگ در سوریه.»

• حسن روحانی توئیت کرد: برجام به فرجام رسید:

قرار بود روحانی پس از قرائت بیانیه برجام با مردم گفت‌وگوی زنده تلویزیونی داشته باشد که به عصر یکشنبه ۲۷ دی موکول شد.

• فرانس پرس از قول محافل دیپلماتیک نوشت که تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران لغو شد.

آخرین گفت‌وگو‌های هیئت ایرانی و هیئت آمریکایی در وین در روز ۱۶ ژانویه ۲۰۱۶
محمد جواد ظریف، فدریکا موگرینی و یوکیا آمانو در وین پس از اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که ایران به تعهدات توافق هسته‌ای ایران و ۵+۱ پایبند بوده است
محمد جواد ظریف، فدریکا موگرینی و یوکیا آمانو
محمد جواد ظریف، فدریکا موگرینی بیانیه مشترک ایران و ۵+۱ را در بین در روز ۱۶ ژانویه ۲۰۱۶ می‌خوانند

• جواد ظریف و فدریکا موگرینی با قرائت بیانیه‌ای مشترک، به صورت رسمی آغاز «روز اجرای» برجام را اعلام کردند.

در بیانیه ظریف و موگرینی اعلام شد: امروز ما به روز اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) رسیدیم. از زمان روز تصویب، ما مجدانه تلاش کردیم و تعهد مشترک و اراده جمعی خود را به نمایش گذاشتیم تا سرانجام موجبات اجرای برجام را فراهم کنیم. امروز، شش ماه پس از نهایی شدن آن توافق تاریخی، آژانس بین المللی انرژی اتمی تأیید کرد که ایران تعهدات هسته‌ای ذیربط خود تحت برجام را اجرا نموده است.

•  اوباما با صدور فرمانی، تحریم‌های آمریکا علیه ایران را لغو کرد. جان کری کمی بعد از تایید انجام تعهدات ایران از سوی آژانس گفته بود که کشورش همه تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را لغو کرده است.

ویدئویی را که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از «لحظات امروز» منتشر کرده است ببینید. این ویدئو لحظه‌ای را نشان می‌دهد که یوکیا آمانو گزارش آژانس را امضاء می‌کند و برای تحویل آن به دیدار محمد جواد ظریف و وزرای خارجه گروه ۵+۱ می‌رود:

• در حالی که جلسه ظریف و موگرینی در وین همچنان ادامه داشت، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بیانیه‌ای در تایید پایبندی ایران به تعهداتش مطابق برجام صادر کرد.

یکی از تعهدات محوری ایران، بازطراحی رآکتور اراک و بیرون آوردن قلب رآکتور بود. سازمان انرژی اتمی ایران سه‌شنبه ۲۲ دی رسما اعلام کرد که این اقدام انجام شده و قلب رآکتور با بتن پر شده است.

ویدئو بیانیه مشترک ایران و گروه ۵+۱ را که توسط ظریف و موگرینی خوانده شد ببینید (از دقیقه ۱۴):