دولت ایران به منظور جبران درآمدهای نفتی، سهم درآمدهای مالیاتی را در لایحه بودجه ۹۵ افزایش داده است. با این حال بازهم بنیاد‌ها و نهادهای خاص کمترین سهم را در پرداخت مالیات دارند.

budjeh95

درآمدهای مالیاتی پیش‌بینی شده در لایحه بودجه بیش از ۱۰۲ هزار میلیارد تومان اعلام شده است که بیانگر افزایش ۳۸ درصدی درآمدهای مالیاتی به نسبت سال ۹۴ است.

دولت پیش‌بینی کرده است که سال آینده ۱۰۲ هزار و ۸۶۹ میلیارد تومان درآمد مالیاتی داشته باشد. از این مبلغ ۳۲ هزار میلیارد تومان مالیات اشخاص حقوقی و چهار هزار میلیارد تومان مالیات شرکت‌های دولتی برآورد شده است. مالیات بر درآمد نیز سهمی بیش از ۱۴ هزار میلیارد تومان در تامین درآمدهای مالیاتی دولت دارد.

علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد جمهوری اسلامی روز ۲۸ دی از لغو معافیت مالیاتی برخی از نهاد‌ها خبر داده و گفته بود؛ از زمان اجرای قانون بودجه ۹۵، همه نهاد‌ها مشمول مالیات خواهند شد.

اما دولت در لایحه پیشنهادی سهمی کمتر از یک میلیارد تومان مالیات برای نهاد‌ها و بنیادهای انقلابی برآورد کرده است. این در حالی است که رئیس سابق سازمان امور مالیاتی گفته بود که نزدیک به ۴۰درصد معافیت‌های مالیاتی مربوط به نهاد‌ها و بنیادهای خاص است.

این بنیادهای وابسته به حکومت هم اکنون نزدیک به ۶۰درصد اقتصاد ایران را در اختیار دارند و به بزرگ‌ترین هلدینگ‌های اقتصادی و تجاری تبدیل شده‌اند. دولت در لایحه پیشنهادی برنامه ششم توسعه پیشنهاد کرده است که معافیت مالیاتی همه نهاد‌ها و بنیاد‌ها لغو شود.

یک سال پیش که دولت به دنبال لغو معافیت مالیاتی بنیادهای خاص بود، با مخالفت مدیران بنیاد‌ها و به صورت ویژه آستان قدس رضوی روبرو شد. مسئولان این بنیاد مذهبی- اقتصادی با انتشار نامه‌ای از رهبر فقید جمهوری اسلامی، معافیت مالیاتی آستان قدس رضوی را مادام‌العمر عنوان کرده بودند.

به گفته وزیر اقتصاد جمهوری اسلامی شرکت‌های وابسته به بنیاد‌ها موظف به پرداخت مالیات هستند. اما آن‌گونه که لایحه پیشنهادی دولت نشان می‌دهد، کمتر از یک درصد از مجموع ۱۰۲ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی برآورد شده، توسط این بنیاد‌ها تامین می‌شود.

دولت همچنین سهم نهادهای نظامی را در لایحه بودجه سال آینده نزدیک به ۱۵ درصد افزایش داده است.  یک عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی، از پیگیری نمایندگان برای افزایش ۳۵ درصدی حقوق نیروهای مسلح و سپاه پاسداران خبر داد. پیش از این، سخنگوی دولت از افزایش ۳۵ درصدی حقوق کارکنان در سال آینده خبر داده بود.

در همین زمینه

مالیات نفتی و معافیت مالیاتی نهادهای ویژه

یک چهارم اقتصاد ایران مالیات نمی‌پردازد

اقتصاد مقاومتی و مقاومت کانون‌های فساد

امپراتوری واعظ طبسی در آستان قدس و امان‌نامه رهبری