دیدبان حقوق بشر در گزارش سالانه خود درباره نقض حقوق بشر در جهان، وضعیت نقض حقوق بشر در ایران را نیز بررسی کرده است. مجازات اعدام، نقض آزادی بیان و سرکوب جامعه مدنی، نمونه‌‌هایی از نقض حقوق بشر در ایران در سال ۲۰۱۵ است که در این گزارش به آن‌ها اشاره شده است.

human rights watch

گزارش سازمان دیدبان حقوث بشر درباره وضعیت حقوق بشر در سراسر جهان، خلاصه‌ای از وضعیت نقض حقوق بشر را در بیش از ۹۰ کشور جهان ارائه داده است. این گزارش بخشی از تحقیقات پژوهشگران این سازمان را که با همکاری نزدیک فعالان حقوق بشر کشورهای محتلف انجام شده، انعکاس می‌دهد.

کنت راث، مدیر اجرایی این سازمان، در مقدمه این گزارش هشدار داده که حقوق بشر در سطح جهان به دلیل سیاست ترس و تضعیف جامعه مدنی، در معرض خطر است.

مدیر اجرایی دیدبان حقوق بشر در واکنش به برخورد دولت‌های غربی درباره پناهجویانی که در طول سال گذشته به اروپا آمده‌اند، تاکید کرده که این کشورها از ترس حمله‌های تروریستی، قدم‌هایی رو به عقب برداشته‌اند و به این ترتیب حقوق همگانی را نقض کرده‌اند.

سیاستگذاران آمریکایی، فرانسوی و بریتانیایی متهم شده‌اند که اختیار نهادهای اطلاعاتی و امنیتی را گسترش داده‌اند و به این ترتیب حریم خصوصی شهروندان را نقض کرده‌اند.

کنت راث پیش‌داوری‌های منفی درباره مهاجران و پناهجویان را خطرناک دانسته است.

حکومت‌های دیکتاتوری در این گزارش به خاطر سرکوب مخالفان و جامعه مدنی مورد انتفاد شدید قرار گرفته‌اند.

این گزارش می‌گوید که در چین، اتیوپی، هند و روسیه، ترس از این‌که شبکه‌‌های اجتماعی می‌توانند به جنبش‌های مدنی و سیاسی کمک کنند، به تصویب قوانین محدود کننده و سرکوب جامعه مدنی انجامیده است.

بخشی از این گزارش مفصل سالانه به ایران اختصاص دارد که در آن از عناصر سرکوبگر نیروهای امنیتی و اطلاعاتی و همچنین قوه قضاییه، به عنوان عاملان اصلی نقض حقوق بشر در سال ۲۰۱۵ نام برده شده‌ است.

در بخش مربوط به ایران، تاکید شده که استفاده از مجازات اعدام، به ویژه برای جرائم مربوط به مواد مخدر، به شدت نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته است.

world-report-2016-cover-3d.jpg

بر اساس این گزارش، دست‌کم ۸۳۰ زندانی تا ماه نوامبر سال گذشته میلادی به دار آویخته شده‌اند که دست‌کم ۷۰۰ نفر‌شان در شش ماهه اول سال گذشته اعدام شده‌اند.

گزارش سازمان دیدبان حقوق بشر از فشار نیروهای امنیتی و اطلاعاتی به روزنامه‌نگاران، وبلاگ‌نویسان و فعالان رسانه‌های اجتماعی انتقاد کرده و گفته است که این نیروها آن‌ها را دستگیر می‌کنند و دادگاه‌های انقلاب احکام سنگین علیه آن‌ها صادر می‌کند.

این گزارش به آمار سازمان گزارشگران بدون مرز اشاره کرده که بر اساس آن، ایران ۵۰ روزنامه‌نگار و فعال شبکه‌های اجتماعی را در سال گذشته دستگیر کرده است.

در گزارش دیدبان حقوق بشر دستگاه قضایی ایران به استفاده از شکنجه متهم شده است و تاکید شده که ایران فعالیت انجمن‌های صنفی و کارگری را محدود می‌کند و فعالان کارگری و صنفی را زندانی می‌کند.

محدودیت‌های آزادی بیان، گردش آزاد اطلاعات و آزادی ایجاد تشکل در ایران، وضع حقوق زنان و حقوق اقلیت‌های قومی و جنسیتی، از موارد دیگری هستند که در این گزارش آمده و از نقض آن‌ها در ایران یاد شده است.

به عنوان نمونه این گزارش به تصویب قوانین محدود کننده اشتغال زنان، محدودیت‌های پوشش و قوانین افزایش جمعیت در ایران اشاره کرده است.

دیدبان حقوق بشر همچنین می‌گوید که حقوق مهاجران و پناهجویان افغان در ایران نقض می‌شود؛ هرچند به دستور رهبر ایران کودکان افغان اجازه یافته‌اند در مدرسه ثبت‌نام کنند.

گزارش دیدبان حقوق بشر ۶۵۹ صفحه است و در آن می‌توان به تفکیک، وضعیت حقوق بشر را در کشورهای مختلف دید.