گِرشاد یک اپلیکیشن تازه است با یک نقشه از شهرهای مختلف ایران که اطلاعات به‌روزی از آخرین نقاط که گشت ارشاد در آنجا حضور داشته، به شما می‌دهد.

shad2

گرشاد خود را این‌طور معرفی کرده است: «با نگاه کردن به نقشه شهری که در آن زندگی می‌کنید، می‌توانید مسیر‌هایی را انتحاب کنید که احتمال برخورد با گشت ارشاد در آن‌ها کمتر باشد. همزمان وقتی به یک گشت ارشاد در نقطه‌ای از شهر برمی‌خورید، می‌توانید با صرف چند ثانیه و به راحتی، مکان آن را در گرشاد نشانه‌گذاری کنید و دیگر شهروندان را از گرفتار شدن در دام نجات دهید.»

خلاص شدن و رور زدن گشت ارشاد، شاید دغدغه خیلی‌ها بوده باشد اما حالا با خلاقیت طراحان این اپلیکیشن، یک نمود واقعی پپدا کرده است.

آن‌ها به یک واقعیت اجتماعی استناد کرده‌اند: «به گفته معاون اجتماعی نیروی انتظامی تنها در سال ۹۲ نزدیک به سه میلیون نفر توسط گشت ارشاد “تذکر” گرفته‌اند. و کیست که نداند هر کدام از این “تذکر”ها چه حجمی از تحقیر و بی‌احترامی با خود دارد؟ چرا ما باید به خاطر بدیهی‌ترین حق‌مان که انتخاب لباسی است که می‌پوشیم، تحقیر شویم؟ سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی پر است از عکس‌ها و فیلم‌های زنان بی‌گناهی که توسط مأمورین گشت ارشاد کتک می‌خورند و روی زمین کشیده می‌شوند. بنابر اعلام نیروی انتظامی فقط در عرض یک سال ۲۰۷ هزار نفر وادار به دادن تعهد کتبی شده و ۱۸ هزار نفر را هم به دادگاه فرستاده‌اند. پلیس باید تأمین کننده امنیت شهروندان باشد و نه عامل وحشت و هراس.»

پس آن‌ها به فکر راه‌حلی افتادند: «چندی پیش، خشمگین از این همه ستم بی‌دلیل، به دنبال راه‌حلی گشتیم تا شاید راهی برای مقاومت عملی در برابر این حجم بی‌عدالتی بیابیم و به طور مسالمت‌آمیز و با حداقل ریسک، بخشی از آزادی‌مان را پس بگیریم. گرشاد راه‌حلی بود که به ذهن ما رسید.»

لابد فکر می‌کنید که گشت‌های ارشاد مدام در حال حرکتند و این اپلیکیشن چه‌طور می‌تواند آن‌ها را ردگیری کند؟

اطلاعات مکانی گشت‌ها را خود شهروندان گزارش می‌کنند و دقتش به همکاری و دقت خود شما بستگی دارد. این اپلیکیشن در معرفی خود تاکید می‌کند که اگر در یک شهر تعداد زیادی از شهروندان از گرشاد استفاده کنند و گزارش کردن گشت‌ها را جدی بگیرند، گرشاد بسیار دقیق خواهد بود و اگر در شهر دیگری تنها افراد اندکی مکان گشت‌ها را گزارش کنند، ممکن است گشت‌های زیادی در نقشه دیده نشود و افراد زیادی گرفتار مزاحمت‌های گشت «امنیت اخلاقی» شوند.

برای این‌که ببینید این اپلیکیشن چطور کار می‌کند می‌توانید  به راهنمای آن مراجعه کنید و روش ثبت گزارش و استفاده از آن را یاد بگیرید. اما خلاصه این‌که این اپلیکیشن گزارش‌هایی را که بیش از شش ساعت از زمان‌شان گذشته باشد، کمرنگ می‌کند چون خیلی احتمال دارد که گشت ارشاد از آن محل رفته باشد.

شما با این اپلیکیشن می‌توانید محل گشت ارشاد را با دوستان‌تان هم به اشتراک بگذارید، اما دقت داشته باشید که گرشاد در حال حاضر تنها در سیستم‌های اندرویدی قابل استفاده است.