پنج شهروند اهوازى از شهر حميديه به نام‌هاى قيس عبيداوی، حمود عبيداوی، محمد حلفی، مهدی معربی و مهدی سياحی در خطر اجراى حكم اعدام در ملاءعام هستند.

edam dar mala aam

خبرگزاری‌هاى رسمى ايران به نقل از رئیس دادگستری خوزستان، فرهاد افشارنیا، خبر دادند كه حکم متهمان شهر حمیدیه که در غرب اهواز واقع است، در ملاءعام اجرا خواهد شد.

افشارنیا، در جمع خبرنگاران گفت كه جلسه رسیدگی به پرونده اين متهمان نخستین و آخرین جلسه رسیدگی به این پرونده است.

اين فعالان در تاريخ ۲۶ خردادماه سال جاری، جلوی دوربین شبکه تلویزیونی «پرس تی‌وی» برده شدند، تا اعترافات اجبارى خود را كه تحت شكنجه از آنها گرفته شده بود بازگو كنند.

 نيروهاى وزارت اطلاعات اهواز موضوع قتل يک عضو سپاه پاسداران که بیش از پنج سال پیش اتفاق افتاده است را به آنها نسبت مى‌دهند. در حالی‌که تاکنون چندین تن از فعالان اهل حمیدیه به همين اتهام بازداشت شده‌اند که چهار نفر از آنها به احکام سنگین ۲۰ سال و حبس ابد و تبعید محکوم شدند.

رئیس دادگستری استان خوزستان افزود: «نمی‌توان اینک در مورد اجرای رأی پیش‌‌داوری داشت ولی با توجه به تأیید شدن حکم صادره توسط مراجع ذی‌صلاح به نظر می‌‌رسد که دادگاه نیز چنین نظری را داشته باشد و حکم در ملاءعام جاری شود.» به گفته او ادامه رسیدگی به پرونده تا سال آینده به طول خواهد انجامید.

سال‌های اخیر در ایران اجرای علنی احکامی مانند اعدام و به‌ویژه اعدام در برابر دیدگان مردم، با مخالفت‌هایی از سوی فعالان و نهاد‌های مدنی و حقوق بشری روبه‌رو شده است. مخالفان، اجرای اعدام در ملاءعام را بازتولیدکننده خشونت در بین شهروندان می‌دانند.

ایران که پس از چین بالاترین تعداد اعدام سالانه را دارد، از معدود کشور‌هایی است که حکم مرگ را به‌طور علنی اجرا می‌کند.

در همین زمینه:

فتوای مکارم شیرازی درباره اعدام در ملا عام

آیت‌الله صانعی: اعدام در ملاءعام الزامی ندارد

اعدام دو مرد در کرج در ملاءعام

دفاع قوه قضائیه ایران از اجرای حکم اعدام در ملاءعام