عیسی سحرخیز، زندانی سیاسی در ایران که پنج روز پیش به اعتصاب غذایش پایان داده بود، دوباره دست به اعتصاب غذا زد.

Saharkhiz

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سحرخیز پیش از این اعتصاب غذای خشک کرده بود که پس از شش روز، سه‌شنبه ۲۷ بهمن، با مشخص شدن تاریخ دادگاه و دست‌یافتن به بخشی از خواسته‌هایش به اعتصاب غذایش پایان داده بود.

مهدی سحرخیز، فرزند این زندانی سیاسی گفت که پدرش به دلایل نامشخص به سلول انفرادی منتقل شده و در اعتراض به این عمل دوباره دست به اعتصاب غذای‌تر و اعتضاب دارو زده است.

در اعتصاب غذای‌تر، اعتصاب‌کننده از خوردن هر چیزی به جز مایعات خودداری می‌کند اما در اعتصاب خشک، فرد اعتصاب‌کننده، هیچ‌گونه مایعات یا غذایی نمی‌خورد.

عیسی سحر‌خیز در تاریخ ۱۱ آبان‌ماه ١٣٩۴ در جریان پروژه‌ای برای مبارزه با «نفوذ» بازداشت شد. نهاد بازداشت‌کننده او سپاه پاسداران است.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران شهریور ۹۴ در جمع فرماندهان سپاه، مخالفان جمهوری اسلامی را به «تلاش برای نفوذ در ارکان تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز» متهم کرد و از معاونت اطلاعات سپاه پاسداران خواست که «این مسئله را رصد و با آن برخورد کند.»

به دنبال این سخنان، شماری از روزنامه‌نگاران از جمله عیسی سحرخیز، احسان مازندرانی، آفرین چیت‌ساز و سامان صفرزایی به عنوان «نفوذی» توسط سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شدند.

اتهام عیسی سحرخیز فعالیت تبلیغی علیه نظام و علیه امنیت ملی اعلام شده است.

سحرخیز که از چهره‌های شناخته‌ شده مطبوعات ایران است پیش از این در تیرماه سال ۸۸ بازداشت و به اتهام‌های امنیتی به سه سال زندان محکوم شد. این حکم در سال ۹۰، زمانی که او در زندان بود، به پنج سال زندان افزایش یافت.

او طی گذراندن محکومیت خود بار‌ها به علت وضعیت بد جسمانی به بیمارستان منتقل شده بود و سرانجام در سال ۹۲ آزاد شد.

این روزنامه‌نگار در سال ۲۰۱۲ میلادی، برنده جایزه آزادی بیان «هلمن-همت» شد.