حمید ظهرابی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان از کسری ۳۰۰ میلیون مترمکعبی مخازن آب‌‌های زیرزمینی این استان خبر داد و آن را ناشی از چاه‌های مجاز و غیرمجاز دانست.

aab

به‌گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا) حمید ظهرابی روز سه‌شنبه ۱۱ اسفند ضمن اعلام این خبر گفت: «وضعیت چاه‌های مجاز و غیرمجاز در استان اصفهان نشان می‌دهد که برداشت ما از منابع آب‌های زیرزمینی فرا‌تر از ظرفیت آن‌هاست، زیرا اکنون شاهدیم که در برخی دشت‌ها سالیانه یک متر افت سطح آب‌های زیرزمینی را داریم.»

ظهرابی تعداد چاه‌های مجاز استان اصفهان را بسیار بیشتر از چاه‌های غیرمجاز دانست اما مشکل را اضافه برداشت‌ها عنوان کرد.

به‌گفته او در برنامه وزارت نیرو بحث ممنوعیت و بستن چاه‌های غیرمجاز و نصب کنترهای هوشمند بر روی چاه‌های مجاز در جهت متناسب کردن برداشت آب‌ها با توجه به میزان منابع آب‌های زیرزمینی مورد توجه قرار دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان تعداد چاه‌های غیرمجاز این استان را ۱۵۶۰۰ حلقه اعلام کرد که ۶۷۲ میلیون مترمکعب تخلیه آب در یک سال دارند. تعداد چاه‌های مجاز استان نیز ۴۸ هزار حلقه چاه است.

او این مشکلات را به بی‌برنامگی‌های دولت پیشین و مصوبات مجلس نهم مربوط دانست و گفت: «مجلس مصوبه‌ای تدوین کرد که بر اساس آن به چاه‌های غیرمجازی که در گذشته حفر شده‌اند، پروانه داده شود؛ این مساله خسارات شدیدی به منابع آب زد.»

«از بین بردن ساختار مدیریت یکپارچه در مناطق آبخیز» مشکل دیگری است که به‌گفته حمید ظهرابی در دولت قبل اتفاق افتاد و سبب شد تا شرکت‌های آب منطقه‌ای مختلف شکل بگیرد و به جای این‌که مدیریت حوضه آبخیز مورد توجه باشد، قسمت‌های مختلف در برداشت از منابع با یکدیگر دچار رقابت شوند.

چند ماه پیش محمد درویش، مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست ایران در باره وجود «مافیای آب» در وزارت نیرو و پیامدهای آن هشدار داده بود.

به‌گفته محمد درویش، «مافیای قدرتمند» در وزارت نیرو مانع جدی گرفته‌شدن اهمیت بحران آب در کشور است.

او گفته بود: ‌ «۱۰۰ هزار نفر کار‌شناس ارشد و دکترا در این مافیا و شرکت‌های اقماری وابسته به وزارت نیرو حقوق می‌گیرند و تداوم حیات این‌ها به طرح‌های انتقال آب بین حوزه‌ای و سدسازی است و به هیج وجه حاضر نیستند روش خود را تغییر دهند.»

برداشت بی‌رویه آب از ذخایر زیرزمینی در ایران باعث شده تا در بعضی از دشت‌ها، چاله‌ها و شکاف‌هایی با عرض یک تا دو متر و عمق چندین متر در سطح زمین شکل بگیرد.

خشکسالی و بحران کم‌آبی سال‌هاست که اغلب مناطق ایران را فرا گرفته است. به‌گفته رحیم میدانی، معاون امور آب و آبفای وزیر نیرو، این خشکسالی تا ۲۰ سال دیگر همچنان ادامه دارد. او می‌گوید بحران و کمبود آب ممکن است به مناقشه و حتی جنگ منجر گردد.

در ایران ۷۶۹ هزار چاه حفر شده است. از این تعداد ۴۰۰ هزار چاه مجاز کشاورزی، ۳۰۰ هزار چاه غیرمجاز کشاورزی، ۳۰ هزار چاه آب آشامیدنی و ۳۹ هزار چاه مربوط به بخش صنعت است.