سیمین عیوض‌زاده، مادر امیدعلی حق‌شناس، زندانی سیاسی به ۹۱ روز حبس و ۷۴ضربه شلاق محکوم شد.

OmidAlishaneas-1

به گزارش کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، عیوض‌زاده تا شنبه ۲۲ اسفند مهلت داشت تا به حکم دادگاه اعتراض کند و درخواست تجدیدنظر دهد.

او درباره حکم صادر شده گفت: «اتهام من با اقدامی که انجام دادم کاملا متفاوت است بنابراین حکمم را قبول ندارم و اصلاً آن را عادلانه و منطقی نمی‌دانم و انتظار تبرئه خودم را دارم».

عیوض‌زاده به همراه ۱۷ تن دیگر از شهروندان ۲۰ آبان مقابل زندان اوین تجمع کرده بودند که بازداشت شد و پس از ۹ روز با قرار وثیقه ۵۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد.

او در۲۰ بهمن ۹۴ در شعبه ۱۰۶۶ دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی دهقانی  به اتهام «اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمع غیرقانونی در حمایت از سرکرده فرقه عرفان حلقه» محاکمه شد. دادگاه کیفری استان تهران همگی را در سوم اسفند  به ۷۴ ضربه شلاق و ۹۱ روز حبس محکوم کرد.

عرفان حلقه، انواعی از رفتار‌های آیینی فردی و جمعی بر اساس آموزه‌های عرفانی و شبه علمی را در برمی‌گیرد که ادعا می‌شود فرد بر اساس آن‌ها به آرامش دست پیدا می‌کند.

محمدعلی طاهری، رئیس «عرفان حلقه»، به دلیل «توهین به مقدسات»، در حال گذراندن دوران محکومیت خود در زندان اوین است. او سال ۱۳۸۹ به اتهام اقدام علیه امنیت کشور، توسط مأموران اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شد.

امید علی‌شناس، فرزند عیوض‌زاده و فعال حقوق مدنی و کودک نیز روز ۱۳ شهریور ماه ۱۳۹۳ توسط مأموران وزارت اطلاعات بازداشت شد.

امیدعلی حق‌شناس پس از ماه‌ها زندان در دادگاهی در تاریخ ۱۴ اسفند ماه ۱۳۹۳ به ۱۰ سال حبس محکوم شد. وکیل او پس از اعلام این حکم درخواست تجدید نظر در حکم را داد اما هنوز رأی دادگاه تجدید نظر او پس از ماه‌ها ابلاغ نشده است.

حق‌شناس در تاریخ ۲۸ دی ماه ۱۳۹۴ با قرار وثیقه ۷۰۰ میلیون تومانی تا زمان رأی دادگاه تجدید نظر آزاد شد.