اگر مجلس شورای اسلامی تصویب کند، یارانه ۲۴ میلیون نفر در سال آینده قطع خواهد شد و سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از منابع قانون هدفمندی یارانه‌ها آزاد خواهد شد.

yaraneh

کمیسیون تلفیق بودجه ۹۵ مجلس شورای اسلامی دولت را به قطع یارانه نقدی ۲۴ میلیون نفر موظف کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، محمدرضا پورابراهیمی سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی گفت که «بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه یارانه ۲۴ میلیون نفر در سال آینده قطع خواهد شد.»

به گفته پور‌ابراهیمی این مصوبه دولت را به قطع یارانه نقدی سه دهک درآمدی هشتم تا دهم موظف می‌کند. همچنین همه شاغلان و افرادی که درآمد ماهیانه بیشتر از ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان دارند از فهرست یارانه بگیران حذف خواهند شد.

چنانچه مجلس شورای اسلامی این مصوبه کمیسیون تلفیق را تصویب کند، سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از منابع حاصل از اجرای هدفمندی یارانه‌ها آزاد خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق گفت که بخشی از این منابع «صرف حل مشکلات اقتصادی کشور و مشکل تولید» خواهد شد و بخش دیگری هم به عنوان تسهیلات اشتغال با اولویت خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و بنیاد مستضعفان هزینه می‌شود.

اما اسماعیل جلیلی نماینده مسجد سلیمان در مجلس شورای اسلامی در این رابطه به خبرگزاری مهر گفت که «این پول به کسانی که نیاز بیشتری دارند، اختصاص خواهد یافت.» او در باره نحوه هزینه‌کرد منابع احتمالی آزاد شده از محل قطع یارانه دهک‌های درآمدی بالا توضیح بیشتری نداد.

هادی حسینی عضو کمیسیون تلفیق مجلس هم گفت که این منابع «به امر تولید و اشتغال جوانان با اولویت اقشار آسیب پذیر اختصاص خواهد یافت». پرویز فتاح رئیس کمیته امداد جمهوری اسلامی ایران دوشنبه ۲۳ اسفند با اعلام خبر قطع یارانه دهک‌های درآمدی بالا گفته بود که «یارانه دهک‌های اول و دوم افزایش می‌یابد».

یارانه چه کسانی قطع می‌شود

بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه ۹۵، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، قضات، اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی و پژوهشی و دولتی و غیر دولتی، کارکنان دولت و قوای سه گانه، شهرداری‌ها و موسسات عمومی و موسسات عمومی غیردولتی و کارکنان نیروهای مسلح و بازنشستگان کشوری و لشکری چنانچه درآمد ماهیانه بیش از دو میلیون و ۹۰۰ هزار تومان داشته باشند، مشمول قطع یارانه نقدی می‌شوند.

همچنین حقوق‌بگیران و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی و همه دریافت‌کنندگان حقوق و مستمری بخش دولتی و غیردولتی، مدیران و اعضای هیئت مدیره و بازرسان شرکت‌های دولتی و غیردولتی و وابسته به دولت و نهادهای عمومی غیردولتی دیگر گروه‌هایی هستند که یارانه نقدی‌ آن‌ها قطع خواهد شد.

مدیران و اعضای هیئت مدیره، روسا و معاونین مناطق و شعب بانک‌ها و بیمه‌ها و موسسات مالی و اعتباری، کارکنان و اشخاص حقوقی دولتی و غیردولتی و پزشکان و دندان پزشکان در صورتی که درآمد سالانه بیش از ۳۵ میلیون تومان داشته باشند، هم یارانه نقدی دریافت نخواهند کرد.

یارانه نقدی ایرانیان خارج از کشور و کلیه کسانی که در ۳ دهک بالای درآمدی هستند و در گروه مشاغل اعلام شده قرار ندارند نیز در سال ۹۵ قطع خواهد شد.

در همین زمینه

آیا دولت یارانه کارکنان خود را قطع می‌کند؟

حذف تدریجی ۱۰ میلیون نفر از لیست دریافت‌ یارانه نقدی

روحانی و قمار هدفمندسازی یارانه‌ها