آیت‌‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در سخنرانی نوروزی‌اش سال تازه را – همانند سال پیش – سال «اقتصاد مقاومتی» نام گذاری کرد و خواستار اقدام عملی و واقعی از سوی دولت برای تحقق این شعار شد. او در این سخنان، بار دیگر بر دشمنی غرب با ایران تاکید کرد و گفت: «اختلافات حکومت اسلامی و دولت آمریکا اساسی هستند و هیچگونه دوستی میان دو دولت امکان‌پذیر نیست.» به گفته رهبر جمهوری اسلامی، هدف نهایی آمریکا تغییر ماهیت جمهوری اسلامی است.

Khamenei_Rouhan4

از سوی دیگر حسن روحانی در یک سخنرانی در کیش تاکید کرد که بدون تعامل با دنیا «اقتصاد مقاومتی» شدنی نیست. در همین حال اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری در واکنش به سخنان نوروزی خامنه‌ای گفت : « اقتصاد ایران باید مبتنی بر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اداره شود.» جهانگیری افزود که کار جدی دولت  عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی ست.»

رادیو زمانه برای بررسی چشم‌انداز اقتصاد ایران در سال جدید و نسخه «اقتصاد مقاومتی»  مورد نظر خامنه‌ای، پرسش‌هایی را با دو کارشناس اقتصادی و سیاسی مسایل ایران، جمشید اسدی و ژاله وفا در میان می‌گذارد.

● آیا با این موضع رهبر نظام رشد اقتصادی وعده داده شده توسط حسن روحانی ممکن خواهد شد؟

● اقتصاد ایران تا چه حد توانایی تحمل تنش‌های سیاسی را دارد؟ آیا ممکن است با وجود  تنش‌ها راه خود را برود و رشد معینی حاصل شود؟

● خامنه‌ای خیر اقتصاد ایران را می‌خواهد یا پشت دیدگاه او منافع همان کسانی نهفته است که از تحریم بهره می‌بردند؟