پیشروی ارتش عراق به سوی موصل و عملیات بازپس گیری این شهر از چنگ داعش، با فرار هزاران غیرنظامی ساکن روستاهای اطراف همراه شده است.

Iraq

عملیات نظامی گسترده ارتش عراق برای بیرون راندن داعش از استان نینوا، هزاران نفر را آواره کرده است. خبرگزاری فرانسه می‌‌‌‌‌‌‌نویسد هزاران نفر از مردم روستاهای مجاور موصل به  اقلیم خودمختار کردستان گریخته‌اند.

عملیات “فتح” از روز پنجشنبه ۲۴ مارس و با پشتیبانی نیروی هوایی آمریکا شروع شده‌ است. موصل کانون و پایتخت داعش در عراق محسوب می‌شود و حیدر عبادی وعده کرده که تا ماه آوریل شبه‌نظامیان دولت اسلامی از این شهر بیرون رانده شوند.

سربازان عراقی روز یکشنبه ۲۷ مارس به  منطقه مخمور و قیاره در ۶۰ کیلومتری جنوب موصل رسیدند. خبرگزاری فرانسه می‌نویسد تلاش آنها اینک روی تصرف دهکده‌های غربی مخمور است. تبادل آتش و بمباران، نزد بسیاری خانوارهای این روستاها مجروحان و قربانیانی به جا گذاشته است.

یکی از اعضای شورای استان نینوا به خبرگزاری فرانسه گفته است که تا کنون حدود ۳۰۰۰ نفر  از موصل وارد مخمور شده‌ و به یک ورزشگاه پناه برده‌اند.

موصل از تابستان سال ۲۰۱۴ در اختیار داعش است و بازپس گرفتن آن در مبارزه با داعش نقش و پیامی کلیدی دارد. در این شهر دو میلیون نفر ساکنند که در میانشان ۴۰۰ هزار آواره از مناطق دیگر عراق نیز حضور دارند. هم‌زمان اعلام شد که جنگنده‌های آمریکایی بامداد یک‌شنبه اشتباها مواضع سربازان عراقی را به جای شبه‌نظامیان داعش در حوالی موصل بمباران کرده‌اند. اخبار تایید نشده  از کشته شدن دستکم ۳۰ سرباز عراقی در اثر این خطا حکایت دارند.

—————————————————————————————–

• آغاز عملیات «فتح» برای آزاد سازی موصل