سیزدهمین نشست سران کشورهای عضو “سازمان همکاری اسلامی” در استانبول به پایان رسید. اردوغان سخنران پایانی اجلاس بود. او از نقش ترکیه در جهان اسلام ستایش کرد، گفت که کنفرانس به مسئله فلسطین توجه دارد و تأکید کرد که «ما تمامی بحرانهای منطقه را ارزیابی و راهکارهایی برای آن تدوین خواهیم کرد.»

اردوغان همچنین گفت که «شرکت‌کنندگان در سیزدهمین نشست سران سازمان همکاری اسلامی با بیانیه اختتامیه این نشست، موافقت کرده‌اند». ولی آنچنان که شبکه الجزیره گزارش کرده است این بیانیه قرائت نشد. علت اصلی آن اعتراض شدید ایران به بیانیه ذکر شده است. نمودی دیگر از تقابل فضای کنفرانس با جمهوری اسلامی ایران عدم شرکت حسن روحانی، رئیس جمهوری، و محمدجواد ظریف، در نشست پایانی کنفرانس است.

اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، در نشست پایانی کنفرانس استانبول
اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، در حال سخنرانی در نشست پایانی کنفرانس استانبول

پیش‌نویس بیانیه پایانی کنفرانس حاوی بندهایی در محکومیت ایران و نیز حزب الله لبنان است که در متن پیش‌نویس از آن به عنوان گروهی تروریستی نام برده شده است. در این متن ایران متهم به مداخله در امور دیگران شده و در آن آمده که « ما حمله به هیات‌های دیپلماتیک عربستان در تهران و مشهد را محکوم می‌کنیم و آن را نقض توافق‌نامه وین درباره روابط و قوانین بین‌المللی می‌دانیم.» به نظر می‌رسد که اعتراض ایران به این پیش‌نویس تأثیر نگذاشته و همین مضمون در متن‌ نهایی نیز تکرار می‌شود.

عرصه رقابت و تنش

روحانی در حال بحث با اردوغان
روحانی و اردوغان، در حال بحث

اجلاس دو روزه “سازمان همکاری اسلامی” صبح روز پنج‌شنبه، ۱۴ آوریل / ۲۶ فروردین، آغاز به کار کرد.

بحران‌های منطقه‌ای و فعالیت گروه‌های جهادی در دسترس کار مباحث کنفرانس قرار داشت. پیشاپیش معلوم بود که این کنفرانس، که نمایندگان ۵۰ کشور اسلامی در آن حضور داشتند، عرصه دیگری از نمود تنش میان ایران و عربستان و همچنین ایران و ترکیه خواهد بود. بیانیه پایانی و عدم حضور روحانی و ظریف در اختتامیه کنفرانس حاکی از غلبه خط عربستان و ترکیه بر آن و انزوای جمهوری اسلامی است.