۱۸ واحد صنفی شهروندان بهایی ایران در شهرهای بابلسر و بهنمنیر، فریدون کنار، ساری و رامسر پلمپ شده است. باز نشدن این مغازه‌ها در روز ۱۲ اردیبهشت، از اعیاد مذهبی بهاییان (دوازدهم عید رضوان)، دلیل این اقدام اداره اماکن است.

Polomp

به گزارش ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران (هرانا)، اداره اماکن شهر بابلسر پیشتر به صاحبان واحد صنفی پلمپ شده اطلاع داده بوده که اگر در روزهای تعطیلی بهاییان کرکره مغازه‌های خود را بالا بدهند یا لامپ مغازه خود را روشن کنند، از پلمپ واحد صنفی‌شان خود‌داری خواهد کرد.

دوم اردیبهشت ماه نیز تعدادی از مغازه‌های بهاییان در مازندران به دلیل مشابه، پلمپ شد. یکی از شهروندان بهایی قائم‌شهر که پیش از این تاریخ به اداره اماکن مراجعه کرده بود، از ماموران شنیده بود که بر اساس دستورالعمل «مقامات مافوق»، اگر بهاییان در اول اردیبهشت واحد صنفی خود را تعطیل کنند، مأموران موظف هستند مغازه آن‌ها را پلمپ کنند.

در آیین بهاییان روز اول اردیبهشت، عید رضوان و تعطیل است.

در آیین بهایی، کسب و کار در روز‌های عید جایز نیست و بهاییان این روز‌ها را تعطیل ‌‌مى‌کنند، اما اداره اماکن مى‌گوید که آن‌ها حق تعطیل کردن کار در این روز‌ها را ندارند.

این در حالی است که بر اساس ماده ۲۸ قانون نظام صنفی، صاحبان واحد‌های صنفی می‌توانند واحد صنفی خود را تا ۱۵ روز بدون اطلاع اتحادیه تعطیل کنند.

پلمپ واحد‌های صنفی بهاییان همچنین می‌تواند مصداق تفتیش عقاید و نقض اصل ۲۳ قانون اساسی ایران باشد که تفتیش عقاید را ممنوع می‌کند.

به دنبال پلمپ واحدهای صنفی بهاییان در قائم‌شهر، چند تن از صاحبان این واحدها به مراجع ذیربط مراجعه کرده‌اند، اما مسئولان آن‌ها را نپذیرفته‌اند و با این پاسخ روبه‌رو شده‌اند که “به دلیل این‌که شما بهایی هستید، پرونده شما امنیتی‌ست و اداره اماکن راسا نسبت به پلمپ واحد صنفی شما اقدام کرده است.”

هرانا در گزارش خود از پلمپ این واحدهای صنفی، نام و حرفه صاحبان این واحدها را همراه با گزارشی تصویری منتشر کرده است.

علاوه بر فشاری که به بهاییان صاحب واحدهای صنفی در ایران وارد می‌شود، از زمان روی کار آمدن جمهوری اسلامی بهاییان زیادی از محل کار‌های دولتی اخراج یا از تحصیل منع شده‌اند.

همچنین به گفته جامعه بین‌المللی بهایی، در دوران پس از انقلاب در ایران، حدود ۲۰۰ بهایی اعدام شده‌اند و ١۵ نفر هم ناپدید شده‌اند.

در همین زمینه: نقض دائم حقوق بهاییان در ایران