خانم پارک گئون هی، رئیس جمهوری کره جنوبی در دومین روز سفر سه روزه‌اش به دیدار رهبر ایران رفت. خامنه‌ای در این ملاقات گفت مناسبات تهران و سئول باید بدون اثرپذیری از تحریم‌ها و غرض‌ورزی آمریکا باشد.

پارک گئون

عصر دوشنبه ۱۳ اردیبهشت و چند ساعت پس از امضای ۱۹ موافقت‌نامه اقتصادی بین ایران و کره جنوبی، رئیس جمهوری این کشور با رهبر جمهوری اسلامی ملاقات کرد. خامنه‌ای در این ملاقات به نگاه مثبت جمهوری اسلامی در همکاری با کشورهای آسیایی اشاره کرد و ارتباط پایدار بین تهران و سئول را برای طرفین مفید خواند.

خبرگزاری مهر به نقل از خامنه‌ای نوشت: «تفاهم‌ها و قراردادها بین دو کشور باید به گونه‌ای منعقد شوند که عوارض خارجی و تحریم‌ها روی آنها اثر منفی نگذارد زیرا شایسته نیست روابط کشورهایی چون ایران و کره جنوبی تحت تاثیر و اراده آمریکا باشد.»

رهبر ایران که ساعاتی پیش در ملاقات با فرهنگیان و معلمان سخنانی علیه آمریکا و دشمن ابراز کرده بود، در دیدار با خانم پارک نیز در انتقاد از تقسیم‌بندی تروریسم به دو نوع “خوب” و “بد” از سوی آمریکا گفت: «آمریکا شعار مبارزه با تروریسم می‌دهد اما صادقانه برخورد نمی‌کند در حالی که تروریسم در هر شکلی بد و برای ملت‌ها و امنیت کشورها خطرناک است.»

بیشتر بخوانید: ایران و کره جنوبی ۱۹ سند همکاری امضا کردند

خامنه‌ای تاکید کرده که مناسبات ایران و کره جنوبی باید “مستمر، پایدار، قوی و صمیمی” باشد و نباید تحت نفوذ و “غرض‌ورزی” آمریکا قرار گیرد.

روحانی در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی که پس از امضای ۱۹ موافقت‌نامه اقتصادی با کره جنوبی برگزار شد، اعلام کرد که حجم مبادلات دو کشور به ۱۸ میلیارد دلار خواهد رسید.

کره جنوبی که ۹درصد نفت خام خود را تا سال ۲۰۱۱ از ایران تامین می‌کرد، در سال ۲۰۱۲ به طور ناگهانی و با وجود معافیت از تحریم‌های یک‌جانبه امریکا، خرید نفت از ایران را به خاطر بیمه نشدن نفتکش‌ها قطع کرد. در فاصله سال‌های تحریم، حجم مبادلات دو کشور به تقریبا یک سوم تنزل کرد و از ۱۷/۴ به ۶/۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۵ رسید.

تهران و سئول از جمله در عرصه حمل و نقل دریایی، همکاری‌های نفت و گاز، پالایشگاه و پتروشیمی و انرژی الکتریکی موافقت‌نامه امضا کرده‌اند. به گزارش مهر، رهبر ایران به خانم پارک گفته که قراردادهای فیمابین باید در بخش‌های زیرساختی و اقتصاد عمومی باشد.

این ملاقات در ادامه دیدارهایی است که رهبر ایران به تازگی، تقریبا با همه مهمانان ارشد دولت‌های خارجی انجام می‌دهد. خامنه‌ای از ملاقات با مقامات آسیایی و اروپایی، برای به چالش کشیدن سیاست‌ها و مواضع ایالات متحده و متحدانش در منطقه بهره می‌برد. اوج این دیدارها و تبلیغات پیرامون آن، ملاقات خامنه‌ای با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه بود. پوتین که دوم آذر ۱۳۹۴برای شرکت در اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز به تهران رفته بود، مستقیما از فرودگاه عازم بیت خامنه‌ای شد.