باراک اوباما، رئيس‌جمهور آمريکا، در دومين روز سفر خود به اسرائيل در مرکز کنگره بين‌المللی اورشليم (بيت‌المقدس) برای جوانان اسرائيلی سخنرانی کرد.

اوباما در سخنانی که بارها با کف‌زدن‌ها و تشويق‌های ممتد جوانان حاضر همراه شد، به دانشجويان اسرائيلی گفت آمريکا بر تعهد خود در قبال امنيت اسرائيل پايبند است و بار ديگر تکرار کرد که آمريکا مانع از دستيابی ايران به سلاح هسته‌ای خواهد شد.

رئيس‌جمهور آمريکا ايران اتمی را “خطری غيرقابل مهار” دانست.

او بخش بزرگی از سخنان خود را به مسئله اسرائيل و فلسطين اختصاص داد و به جوانان گفت: “با توجه به جمعیت غرب اردن، تنها راه اسرائیل برای بقا و رفاه به‌عنوان یک دولت یهودی و دموکراتیک، ایجاد دولت ماندگار و مستقل فلسطین است.”

اوباما خطاب به جوانان گفت: “خود را به‌جای فلسطينی‌ها قرار دهيد. دنيا را از نگاه آنان ببينيد. عادلانه نيست که يک کودک فلسطينی نتواند در کشوری که به او تعلق دارد و در حال حاضر يک ارتش خارجی در آن هر روز حرکات والدينش را کنترل می‌کند، بزرگ شود.”

رئيس‌جمهور آمريکا ادامه داد: “عادلانه نيست که خشونت مستعمره‌نشينان عليه فلسطينی‌ها بدون مجازات بماند. عادلانه نيست که مانع از بهره‌برداری فلسطينی‌ها از زمين‌هايشان شد؛ يا از امکان رفت‌وآمد يک دانشجو در کرانه غربی رود اردن و يا جابه‌جايی خانواده‌های فلسطينی از خانه‌هايشان جلوگيری کرد.”

اوباما تأکيد کرد: “نه اشغال و نه اخراج پاسخ به مسئله نيستند.”

باراک اوباما از سوی ديگر بر اين موضوع تکيه کرد که “فلسطينی‌ها نيز اسرائيل را به‌عنوان يک دولت يهودی که حق دارد بر امنيت خود اصرار ورزد، به‌رسميت بشناسند.”

رئيس‌جمهور آمريکا همچنين امروز به رام‌الله سفر کرد و در آن‌جا با محمود عباس، رئيس تشکيلات خودگردان فلسين ديدار نمود.