صبح امروز جمعه ۲۴ اردیبهشت در حمله نیروهای امنیتی به یک کلیسای خانگی در شهر رشت، شش تن از اعضای کلیسای ایران بازداشت شدند. يوسف ندرخانی و همسرش فاطمه پسنديده که از جمله دستگیرشدگان بودند، در پایان روز آزاد شدند.

يوسف ندرخانی و همسرش فاطمه (تينا) پسنديده
يوسف ندرخانی و همسرش فاطمه (تينا) پسنديده

بنا بر گزارش‌های رسیده به رادیو زمانه يوسف ندرخانی و همسرش فاطمه (تينا) پسنديده به همراه يكي از مسئولان این كليسا به نام ياسر مسیب‌زاده در حمله صبح امروز توسط نهادهای امنیتی بازداشت شدند.

بنا بر آخرین اخبار رسیده کشیش یوسف ندرخانی و فاطمه پسندیده همسر او بعد از ظهر جمعه آزاد شده‌اند.

همچنین دو تن دیگر از اعضا این کلیسا با نام‌های صاحب فدائی و محمدرضا امیدی معروف به یوهان نیز در بین بازداشتی‌های امروز شهر رشت هستند.

هر سه نفر این دستگیرشدگان پیش از این نیز سابقه بازداشت‌های کوتاه و طولانی مدت از سوی نهادهای امنیتی را دارند. گفته می‌شود احتمال به جریان افتادن پرونده‌های گذشته این افراد وجود دارد.

یوسف ندرخانی مهرماه سال ۱۳۸۸ به اتهام ارتداد بازداشت شد و تا شهریور ۱۳۹۱ زندانی بود. ندرخانی کشیش یک جامعه مسیحی در رشت به نام «کلیسای ایران» است. پرونده او در اسفند ۱۳۹۰ جهت اجرای حکم اعدام به اتهام ارتداد به دایره اجرای احکام ارسال شد که این حکم در سال ۹۱ شکسته و او از زندان آزاد شد. فاطمه پسندیده، همسر یوسف ندرخانی، نيز پیشتر به حبس ابد محکوم شده بود که در نهایت در مهرماه سال ۸۹ از اتهامات تبرئه و از زندان لاکان رشت آزاد شد.

بیشتر بخوانید: یوسف ندرخانی، کشیش محکوم به اعدام، آزاد شد

یاسر مسیب‌زاده
یاسر مسیب‌زاده

یاسر مسیب‌زاده نیز یک ماه در سال ۹۳ در بازداشت نهادهای امنیتی بود که در نهایت از زندان آزاد گردید.

هم‌زمان با حمله نیروهای امنیتی به این کلیسای خانگی، منزل هشت تن از نوکیشان مسیحی رشت نیز مورد بازرسی قرار گرفته و برخی وسایل شخصی و کتب مذهبی این افراد توقیف شده است.

آمار دقیقی از نوکیشان مسیحی در ایران در دست نیست ولی سازمان بین‌المللی «اوپن دورز» که در مورد مسیحیان تحت فشار در جهان اطلاع‌رسانی می‌کند، می‌گوید حدود نیمی از مسیحیان ایرانی، نوکیش هستند و زندگی‌شان در هراس مداوم سپری می‌شود.

در سه دهه گذشته، جمهوری اسلامی بارها از سوی مجامع بین‌المللی و حقوق بشری در مورد نقض حقوق شهروندان نوکیش مسیحی و دیگر اقلیت‌های مذهبی مورد سرزنش قرارگرفته اما حکومت ایران همواره این موضوع را انکار کرده است.

در همین زمینه:

بازداشت ۱۳ نوکیش مسیحی در ورامین

بازداشت دست‌کم هشت تن از نوکیشان مسیحی در کرج

نقض دائم حقوق بهاییان در ایران