عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور از تشکیل کمیته ویژه‌ای به منظور بررسی مجازات‌های جایگزین اعدام برای قاچاقچیان مواد مخدر خبر داد.

edam

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عبدالرضا رحمانی فضلی سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت در جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت در این جلسه مقرر شد تا عملکرد این ستاد در یک دهه گذشته آسیب‌شناسی شده و عدم موفقیت‌ها مشخص شود.

او افزود بحث مجازات اعدام و تأثیر آن بر فعالیت قاچاقچیان یکی از موارد بحث اصلی در ستاد است و کمیته حقوقی مأمور شده است تا این مجازات را بررسی کند.

به‌گفته وزیر کشور روز گذشته، دوشنبه ۲۷ اردیبهشت نیز در جلسه‌ای با مسئولان قضائی مقرر شد کمیته ویژه مشترکی با ریاست دادستان کل کشور برگزار و شیوه‌های جایگزین مجازات اعدام در آن بررسی شود.

در همین روز محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه نیز اعلام کرد که در زمینه اعدام‌های مربوط به مواد مخدر باید قانون برای کارآمدتر کردن مبارزه با مواد مخدر مورد بازنگری قرار گیرد: حکم «نورانی» قصاص و افزایش بهمن‌وار اعدام‌ها

او چهره جمهوری اسلامی را «پاک، لطیف، زیبا و انسان‌دوستانه» توصیف کرد و گفت دشمنان سعی می‌کنند چهره بدی از آن نشان دهند.

لاریجانی با بیان این‌که «باید قانون را مورد بازنگری قرار دهیم» افزود: «باید ایده‌ای شکل گیرد که یا در مجمع تشخیص مصلحت یا در مجلس مطرح شود و ساختار قانون برای کارآمدتر کردن مبارزه با مواد مخدر مورد بازنگری قرار گیرد نه برای تضعیف.»

در آذرماه ۱۳۹۴ نیز بیش از ۷۰ تن از نمایندگان طرح حذف مجازات اعدام از قانون مبارزه با مواد مخدر را امضا کردند اما این اقدام به جایی نرسید.

پیش از این هم در ایران چند بار مسأله تغییر مجازات اعدام برای مجرمان مواد مخدر مطرح شده بود اما هیچ‌گاه به مرحله اجرا نرسید.

سال ۱۳۹۳ محمدجواد لاریجانی گفته بود تلاش‌هایی در جریان است تا مجازات اعدام در مورد مواد مخدر در ایران تغییر کند و شمار اعدام‌ها کمتر شود.

یشترین آمار اعدام در ایران مربوط به جرایم مواد مخدر است. بر پایه قوانین ایران فروش مقدار معینی از مواد مخدر مجازات اعدام در پی دارد. نهادهای حقوق بشری بارها نسبت به شمار این اعدام‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند. احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران نیز حکم اعدام برای جرایم مواد مخدر را بارها برخلاف قوانین بین‌المللی دانسته است.

ایران در جهان پس از چین بیشترین تعداد اعدام‌ها را دارد.