رئیس‌جمهوری مکزیک، انریکه پنیا نیتو، پیشنهاد داده است که حق ازدواج افراد با هم‌جنس به شکلی شفاف وارد قوانین مکزیک شود. اگر پیشنهاد پنیا نیتو عملی شود، مکزیک پنجمین کشور آمریکای لاتین است که ازدواج با همجنس را در کل این کشور قانونی خواهد کرد.

تصویری که رئیس‌جمهوری مکزیک در حساب توئیتر خود روز ۱۷ مه منتشر کرده است.
تصویری که رئیس‌جمهوری مکزیک در حساب توئیتر خود روز ۱۷ مه منتشر کرده است.

پنیا نیتو در روز ۱۷ مه – روز جهانی مبارزه با همجنس‌گرا/دوجنس‌گرا/تراجنسیتی‌هراسی – اعلام کرد که هر آنچه را که در توان قانونی‌اش است استفاده خواهد کرد تا ازدواج با همجنس در کل مکزیک قانونی شود.

او در حساب کاربری توئیتر خود نوشت: :«من تعهد می‌دهم که [دولت مکزیک] با همه اشکال تبعیض، از جمله تبعیض علیه ترجیحات و گرایش جنسی مبارزه خواهد کرد.»

دولت فدرال مکزیک البته از سال ۲۰۰۹ اعلام کرد که ازدواج با همجنس در این کشور قانونی است اما تنها ۴ ایالت از ۳۱ ایالت این کشور عملاً این درخواست دولت را اجرایی کردند. بقیه ایالت‌ها به پشتوانه خوانش‌های متفاوتشان از قانون اساسی مکزیک و تعریف ازدواج در این قانون، هنوز ازدواج با همجنس را قانونی محسوب نمی‌کنند.

اختلاف‌ها بر سر خوانش از قانون اساسی موجب شد که دولت فدرال مکزیک از دیوان عالی این کشور بخواهد که مفهوم ازدواج را با توجه به قانون اساسی این کشور شفاف تعریف کند. در سال ۲۰۱۵ دیوان عالی مکزیک اعلام کرد که با توجه به نص قانون اساسی ازدواج تنها بین یک زن و یک مرد تعریف نمی‌شود و ازوداج با همجنس در مکزیک منع قانونی ندارد.

با این حال ۲۷ ایالتی که هنوز حاضر نشده‌اند ازدواج با همجنس را به رسمیت بشناسد، رأی دیوان عالی مکزیک را هم به رسمیت نشناختند و کماکان ازدواج با همجنس در این ۲۷ ایالت غیر قانونی است.

اکنون، انریکه پنیا نیتو، قصد دارد با کمک دیوان عالی مکزیک راهکاری قانونی پیدا کند که این ۲۷ ایالت نتوانند خدمات قانونی ازدواج با همجنس را به شهروندان ارائه نکنند.

اگر اقدامات رئیس‌جمهوری کنونی مکزیک عملی شود، این کشور پنجمین کشور آمریکای لاتین است که عملاً قانون ازدواج با همجنس را در کل کشور اجرایی می‌کند. کلمبیا در ماه آوریل سال ۲۰۱۶، ازدواج همجنس‌گرایان را قانونی کرد.