روز چهارشنبه پنجم خردادماه در جریان سخنرانی حسین الله‌کرم، از رهبران سابق انصار حزب‌الله در حوزه علمیه کمالیه خرم‌آباد بین افراد حزب‌اللهی و طلاب این حوزه بر سر آن‌چه توهین به اکبر هاشمی رفسنجانی عنوان شده درگیری رخ داد. اکنون یکی از شاهدان عینی جزئیات این ماجرا را بیان کرده است.

حسین الله‌کرم، از رهبران سابق انصار حزب‌الله. او از نیروهای تندرو است که فعالیت‌های اقتصادی غیرشفاف هم دارد.
حسین الله‌کرم، از رهبران سابق انصار حزب‌الله. او از نیروهای تندرو است که فعالیت‌های اقتصادی غیرشفاف هم دارد.

خبرگزاری کار ایران (ایلنا) شنبه هشتم خرداد به‌نقل از این شاهد عینی که طلبه حوزه علمیه خرم‌آباد است نوشت مراسم روز چهارشنبه قرار بود برای یادبود کشته‌شدگان ایرانی در سوریه برگزار شود اما تبدیل به «میتینگ سیاسی» شد.

او گفت پیش از برنامه به برگزارکنندگان گفته شده بود که حوزه علمیه باید نسبت به مسائل سیاسی بی‌طرف باشد اما در اواخر مراسم سخنرانیِ الله‌کرم برخی افراد نسبت به مادر، همسر و فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، «فحاشی ناموسی و هتاکی» کردند.

در پی آن برخی از طلبه‌ها خواستند این افراد مسجد را ترک کنند اما کسانی که هتاکی می‌کردند شعار «مرگ بر سازشکار» سر دادند و شیشه‌های حوزه علمیه را شکستند.

حسین الله کرم از نیروهای تندرو در جمهوری اسلامی است که در ماجرای کوی دانشگاه در سال ۷۸ نیز نقش داشته است و در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی از چهره‌های فعال حزب‌اللهی بود.

او که پس از دوران اصلاحات به‌عنوان وابسته نظامی ایران در يكی از كشورهای بالکان فعالیت کرد در تمام این سال‌ها فعالیت‌های اقتصادی نیز کرده است اما این فعالیت‌ها چندان شفاف نیست.

حوزه علمیه کمالیه خرم‌آباد
حوزه علمیه کمالیه خرم‌آباد

به‌گفته شاهد عینی درگیری در حوزه علمیه خرم‌آباد بیش از یک ساعت به طول انجامید و در آن پنج تن از طلاب از ناحیه سر، کمر، کتف، دست و بینی مصدوم شدند. یکی از حمله‌کنندگان هم بینی‌اش شکست.

پیش از این گفته شده بود که حسین الله‌کرم در سخنرانی خود علیه دیدار فائزه هاشمی، دختر اکبر هاشمی رفسنجانی با فریبا کمال‌آبادی، یکی از رهبران جامعه بهایی ایران صحبت کرده بود که با واکنش تند یکی از حضار و توهین‌های او به خانواده هاشمی رفسنجانی همراه شد.

فریبا کمال‌آبادی به‌تازگی برای مرخصی از زندان خارج شده است و فائزه هاشمی که زمانی با او در زندان بود، برای دیدارش به نزد او و خانواده‌اش رفت.

این دیدار بازتاب گسترده‌ای داشت و بسیاری از مسئولان جمهوری اسلامی به‌ویژه اصولگرایان و تندروها با حملات شدید به بهاییان اقدام فائزه هاشمی را بر خلاف دستورات اسلام دانستند. در پی این حملات فائزه هاشمی از اقدام خود دفاع کرد و آن را در چارچوب دفاع از حقوق بشر عنوان کرد.

شاهد عینی درگیری‌های حوزه علمیه خرم‌آباد گفت حمله‌کنندگان به نهادهای مشخصی باید وابسته باشند چون همراه خود وسایلی از قبیل شوکر، باتوم و گاز اشک‌آور داشتند. با این حال هم بسیج و هم سپاه پاسداران خرم‌آباد وابستگی این افراد به خود را تکذیب کرده‌اند.

به‌گفته این طلبه در این رویداد کسی بازداشت نشد اما روز شنبه قرار است پرونده آن برای پیگیری‌های قضائی به دادگستری خرم‌آباد ارسال شود.

روزنامه اعتماد نوشته بود برخی افراد منسوب به بسیج، با آجر و بیل چند طلبه را مصدوم کرده و شیشه‌های حوزه علمیه خرم‌آباد را شکسته بودند.

یكی از شاهدان عینی نیز به «اعتماد» گفته بود: «افرادی كه روز چهارشنبه به طلاب حوزه علمیه حمله كردند همان كسانی بودند كه روز هشتم اردیبهشت و در جریان سخنرانی فائزه هاشمی كه در حمایت یكی از كاندیداهای انتخابات مجلس به خرم‌آباد سفر كرده بود، جنجال خرم‌آباد را رقم زدند و با حمله به محل سخنرانی او مراسم را به هم زدند و عكس‌های آیت‌الله هاشمی را به آتش كشیدند.»