رییس جمهوی ترکیه، رجب طیب اردوغان گفته که هیچ خانواده مسلمانی نباید از برنامه‌های تنظیم خانواده پیروی کند.

??? ??? ???????

او این گفته‌ها را امروز دوشنبه ۳۰ می در سخنرانی خود در بیان کرده که به صورت زنده از تلویزیون پخش شد. اردوغان از مسلمانان خواسته تا فرزندان بیشتری به دنیا بیاورند. او تاکید کرده: «ما باید نسل خود را چند برابر کنیم. آنها از برنامه‌ریزی برای جمعیت حرف می‌زنند. این کار نمی‌تواند رویکرد یک خانواده مسلمان باشد،»

او افزوده: «کسی نمی‌تواند در کار خدا دخالت کند. مسوولیت اصلی در این کار به دوش مادران است.»

گروه‌های زنان و مخالفان سیاسی اردوغان را به خاطر زیر سوال بردن برنامه کنترل جمعیت و وادار کردن زنان به بارداری بیشتر مورد انتقاد قرار داده‌‌اند.

رجب طیب اردوغان رییس جمهوی ترکیه در سال‌های اخیر به خاطر گفته‌های ضد زن بارها مورد انتقاد قرار گرفته است. او گفته بود که تنظیم خانواده خیانت است و وظیفه زن بیش از هر چیر این است که مادر شود. او همچنین یک بار صراحت اعلام کرد که از نظر او زن و مرد با هم برابر نیستند و این مخالف قانون طبیعت است که آن‌ها را با یکدیگر برابر بدانیم.

گرچه ترکیه در سال‌های اخیر رشد اقتصادی خوبی داشته و درآمد سرانه مردم این کشور بیش از ۵ هزار دلار افزایش داشته است، ولی سهم زنان در این میان چندان نبوده است.

ترکیه در میان ۱۳۶ کشور جهان رتبه ۱۲۵ را در میزان مشارکت زنان در بازار کار به دست آورده و کمتر از ۳۰ درصد زنان این کشور در بازار کار مشغول به کار و فعالیت هستند. در همین شاخص میزان مشارکت زنان در سیاست و قدرت نیز جایگاه مناسبی ندارد و در رتبه ۱۰۳ قرار دارد و زنان در مناصب حکومتی نقش چندانی در این کشور ندارند.