عصر یکشنبه ۱۲ ژوئن/۲۳ خرداد، بیش از دو هزار نفر از همجنس‌گرایان، دوجنس‌گرایان، تراجنسیتی‌ها و میان‌جنسی‌های تورنتو برای ادای احترام به ۵۰ قربانی کلوپ «پالس» اورلاندو به کنار هم آمدند. شرکت‌کنندگان در این برنامه شمع روشن کردند و در سوگ اورلاندو باهم آواز خواندند.

بسیاری از دگرباشان ایرانی نیز که تورنتو را به عنوان خانه خود برگزیده‌اند در این برنامه شرکت کردند.
برنامه مقابل ساختمان ۵۱۹ خیابان «چرچ» که محل اجتماع و کمک‌رسانی به دگرباشان جنسی در شهر تورنتو است آغاز شد.
ایرانیان از ساعت ۱۸ جمع شدند و گروه‌های دیگر هم از ساعت ۲۰ در محل جمع شدند.
آنها که آمده بودند از ساعت ۱۹ تا ۲۲ ایستادند، باهم گریستند، هم را در آغوش کشیدند، شمع روشن کردند و آواز خواندند.
رهبران، سیاستمداران و فعلان دگرباش جنسی تورونتو سخنرانی کردند و در قلب محله دگرباشان جنسی تورنتو به یاد قربانیان اورلاندو شمع افروختند.
کاتلین واین، نخست‌وزیر استانی آنتاریو که اولین رئیس دولت همجنس‌گرا در کشور کاناداست در این برنامه گفت: «آنچه در اورلاندو اتفاق افتاد، اتفاقی است که برای همه ما افتاده است.»
موضوع مسلمان بودن عمر متین، تفنگداری که ۵۰ نفر از دگرباشان جنسی اورلاندو را به قتل رساند، بارها در طول شب در سخنرانی‌ها مطرح شد.
تم اصلی این بود که موضوع مذهب نیست. اینکه نفرت را با نفرت نمی‌توان پاسخ گفت و عشق بر نفرت پیروز خواهد شد.
نخست‌وزیر استانی آنتاریو کسی بود که بیش از بقیه سخنران‌ها بر این موضوع تأکید کرد که عمر متین نماینده همه مسلمان‌ها نیست، گفت: «آنچه ما می‌دانیم این است که با اسلام‌هراسی نمی‌توان به جنگ همجنس‌گراهراسی رفت.»
این مراسم توسط گروه «خواهران مقدس تورنتو» برنامه‌ریزی شده بود.
«خواهران تورنتو» یک گروه از را هبه‌های فرامذهب و فراجنسی از هر سکس، جنسیت و باورهای معنوی هستند.
خواهران زندگی خود را وقف خدمات اجتماعی و کمک به کسانی می‌کنند که در حاشیه‌ها هستند. باور آنها ترویج حقوق بشر، احترام به گوناگونی و روشنگری معنوی است.
رهبران مذهبی جامعه دگرباشان جنسی تورنتو هم در این مراسم شرکت کردند.
فاروق خاکی، امام مسجد دگرباشان جنسی تورنتو در این مراسم سخنرانی کرد و در پایان به‌رسم فاتحه‌خوانی از یکی از زنان مسجدشان خواست که برای قربانیان سوره «الفاتحه» را به صوت بخواند.
کشیش برنت هاوکس، روحانی کلیسای «جامعه متروپولیتن تورنتو» که خود همجنس‌گراست و زندگی خود را وقت حقوق دگرباشان جنسی و مبتلایان به بیماری اچ‌آی‌وی کرده است هم به مانند دیگر رهبران مذهبی شرکت‌کننده در این برنامه تأکید کرد که جامعه همجنس‌گرایان، دوجنس‌گرایان و تراجنسیتی‌ها بیشتر از هرکس می‌دانند در حاشیه بودن، و در معرض خشونت و نفرت قرار گرفتن چه حسی دارد.
برنت هاوکس کسی است که عقد اولین ازدواج‌های همجنس‌گرایان را خوانده است و از رهبران مذهبی مورد احترام جامعه کوییرهای تورنتو است. او با اشاره به برخوردهای خشونت‌آمیز مسیحیان بنیادگرا نسبت به همجنس‌گرایان گفت مشکل یک مذهب یا مذهبی دیگر نیست: «مشکل بنیادگرایی است.»
همه کنشگران پیشکسوت حقوق دگرباشان که ساکن تورنتو هستند، آمده بودند.
برخی نیز روی زمین محرابی با شمع و گل ساخته بودند و آنجا سوگواری می‌کردند.
علاوه به راین برنامه، نشانه شهر تورنتو در میدان اصلی شهرداری شهر به احترام قربانیان اورلاندو به رنگ‌های رنگین‌کمان در آمد.