سپاه ثارالله کرمان با انتشار اطلاعیه‌ای درباره بازداشت نازنین زاغری-‌رتکلیف، شهروند ایرانی بریتانیایی، اطلاع‌رسانی کرده و گفته که او در پروژه‌های براندازی مشارکت داشته است.

نازنین زاغری با همسر و دخترش
نازنین زاغری با همسر و دخترش

بر اساس این اطلاعیه، خانم زاغری در طول مدت بازداشت، در یک سوییت در زندان کرمان نگهداری شده و مرتب با خانواده خود تماس تلفنی و ملاقات حضوری داشته است.

ریچارد رتکلیف، همسر این زندانی که مقیم بریتانیاست، روز ۲۴ خرداد ماه گفته بود که از پنجم ماه جون (ژوئن) از او بی‌خبر است و احتمالا او را به سلول انفرادی بازگردانده‌اند.

او به روزنامه تلگراف بریتانیا گفته بود که تماس‌های تلفنی تقریبا روزانه خانم زاغری با خانواده‌اش قطع شده‌ و حتی مشخص نیست که در کدام زندان نگهداری می‌شود.

نیروهای سازمان اطلاعات سپاه کرمان پانزدهم فروردین ماه امسال نازنین زاغری را در فرودگاه امام‌خمینی تهران دستگیر و به کرمان منتقل کرده‌اند. کودک ۲۲ ماهه او هم ممنوع‌الخروج شده است.

ممنوع الخروج کردن یک کودک به دلیل اتهام مادرش از اتفاق‌های کم‌سابقه و از موارد آشکار نقض حقوق کودک است. این در حالی است که بر اساس قوانین جمهوری اسلامی، یک زن ایرانی که با مرد غیرایرانی ازدواج کرده، نمی‌تواند برای فرزندش گذرنامه و تابعیت ایرانی بگیرد. به این ترتیب این کودک نه تنها مسئولیت کیفری ندارد، که حتی تبعه ایران هم نیست.

از سوی دیگر خانواده زاغری گفته‌اند که او در تماس با آن‌ها گفته که تحت فشار قرار گرفته تا مجبور به اعتراف شود و بازجویی‌های او درباره «مسائل امنیت ملی» است.

حالا اطلاعیه سپاه ثارالله کرمان که روز چهارشنبه ۲۶ خرداد ماه منتشر شده، می‌گوید که پرونده این زندانی برای انجام مراحل قضایی به تهران ارسال شده و تحقیقات تکمیلی ماموران سازمان اطلاعات سپاه در حال انجام است.

این اطلاعیه نازنین زاغری را یکی از «سرشبکه‌های اصلی وابسته به بیگانگان» خوانده که ماموریت‌های مختلفی «در راستای تحقق اهداف شوم دشمنان نظام انجام داده» و با اقدامات اطلاعاتی گسترده در فضای مجازی و حقیقی دستگیر شده است.

این در حالی است که گفته می‌شود خانم زاغری با بنیاد رویترز به عنوان مدیر پروژه همکاری داشته و در بنیادهای خیریه فعالیت می‌کرده است.

سپاه ثارالله کرمان این تبعه ایرانی-‌بریتانیایی را از افراد فعال در «طراحی و اجرای پروژه‌های رسانه‌ای و سایبری با موضوع براندازی نرم نظام مقدس جمهوری اسلامی» معرفی کرده است: «نامبرده یکی از سرشبکه‌های اصلی موسسات معاند بوده که تحت هدایت و حمایت سرویس‌های رسانه‌ای و جاسوسی دولت‌های بیگانه، فعالیت‌های مجرمانه خود را طی سالیان گذشته انجام داده است.»

صدور اطلاعیه‌های این‌چنینی از سوی نهادهای اطلاعاتی و امنیتی پیش از پایان روند محاکمه متهمان در طول سال‌های گذشته به امری متداول تبدیل شده است. این در حالی‌ست که در این پرونده هم متهم هنوز به آن‌چه در این اطلاعیه‌ برشمرده شده، محکوم نشده و دادگاه درباره اتهام‌های او حکمی صادر نکرده است.

به این ترتیب صدور چنین اطلاعیه‌هایی در عمل مغایر با قانون مجازات اسلامی است.

نیروهای امنیتی سپاه اما در همین اطلاعیه، خبر از احتمال صدور اطلاعیه‌هایی مشابه در آینده داده‌اند: «نیروهای امنیتی سپاه پیش از این هم تیم‌ها و عناصر وابسته به سرویس‌های بیگانه را شناسایی کرده و زیر ضربه قرار داده‌اند که بنا به مورد، در آینده اطلاع رسانی خواهد شد.»