با مشخص شدن اعضای اکثر کمیسیون‌های مجلس دهم در ایران، زنان نماینده در کمیسیون‌های داخلی و تخصصی پراکنده شده‌اند. با این حال در برخی از کمیسیون‌هایی که حضور زنان نماینده ضروری است، هیچ زنی عضو نیست. کمیسیون بهداشت و درمان یکی از آن کمیسیون‌هاست. به علاوه در برخی از کمیسیون‌ها هم به توانایی و تخصص زنان توجه نشده است.

زنان مجلس

به گزارش خبر آنلاين، نام سهیلاجلودارزاده، فاطمه ذوالقدر، پروانه سلحشوری، طیبه سیاوشی شاه عنایتی حالا در کمیسیون فرهنگی مجلس ایران ثبت شده است، در مجموع چهار زن به کمیسیون اجتماعی رفته‌اند که همچنان اقلیت به شمار می‌آیند: ناهید تاج دین، خدیجه ربیعی، سمیه محمودی و زهرا ساعی زنانی هستند که به کمیسیون اجتماعی رفته‌اند.

در کمیسیون اقتصادی هم سه زن عضو هستند: زهرا سعیدی، معصومه آقاپور، سیده فاطمه حسینی.

کمیسیون انرژی یک عضو زن دارد: سکینه الماسی. در کمیسیون صنایع و معادن، حمیده رزآبادی تنها زن عضو است و در کمیسیون آموزش و تحقیقات هم فریده اولاد قباد و فاطمه سعیدی عضو شده‌اند. پروانه مافی به کمیسیون شوراها و امور داخلی رفته و هاجر چنارانی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی  شده است.

براساس فهرست‌های اعلام شده، در چهار کمیسیون عمران، اصل ۹۰، برنامه بودجه و محاسبات و بهداشت و درمان هیچ زنی حضور ندارد.

 هنوز  اعضای کمیسیون‌های حقوقی و قضایی، کشاورزی آب و منابع طبیعی و کمیسیون شوراها مشخص نشده اما خبرها حاکی از آن است که تکلیف اعضای این کمیسیون‌ها در جلسه روسای شعب با علی لاریجانی روشن شده است.

عضویت زنان نماینده در کمیسیون‌های داخلی مجلس اما بدون حاشیه نبود.

روز پنجشنبه، ۲۷ خرداد «زهرا سعیدی» نماینده مبارکه با تذکر و اعراض به کمیسیون اقتصادی راه پیدا کرد. او نخست برای عضویت در کمیسیون صنایع اسم نویسی کرده بود اما انتخاب نشد. سعیدی از جمله کسانی بود که هفته گذشته درباره انتخاب نمایندگان برای کمیسیون‌ها به رییس جلسه تذکر شفاهی داد.

حضور زنان در کمیسیون‌های تخصصی اما با حاشیه بزرگ‌تری روبه رو بود. هاجر چنارانی درحالی به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی رفت که بنا بر سوابق کاری و تحصیلی، ارتباطی با این کمیسیون نداشت در حالی که طیبه سیاووشی تحصیل‌کرده در رشته روابط بین‌الملل بود و سابقه همکاری با وزارت امور خارجه را هم داشت.

کمیسیون صنایع و معادن اما حاشیه‌سازتر هم شد. با اینکه سوابق کاری و تحصیلی سهیلا جلودارزاده، زهرا سعیدی، حمیده زرآبادی، خدیجه ربیعی فرادنبه با کمیسیون صنایع و معادن سازگار بود اما نام جلودازاده در کمیسیون صنایع و معادن با وجود ثبت نام او و سابقه کاری به عنوان مشاور وزیر صنعت و نماینده سابق مجلس دیده نمی‌شد و تنها جمیده زرآبادی به این کمیسیون رفت.

پس از اینکه نام اعضای این کمیسیون اعلام شد، «زهرا سعیدی» نسبت به نحوه انتخاب اعضای کمیسیون اعتراض کرد. او در تذکر شفاهی خود گفت: «حضور افراد برای عضویت کمیسیون‌ها، تحت چه شاخص‌هایی تعیین شده است؟ آیا می‌شود رئیس شعبه‌ای براساس سوگندی که یاد کرده آن سه شاخصه اصلی که در آیین‌نامه ذکر شده در نظر نگیرد؟ حال چه اتفاقی افتاده که یک دکترای مهندسی نفت از حضور در کمیسیون انرژی جامانده است؟ چگونه است که بنده با دو مدرک کارشناس ارشد صنایع با تخصص و تجربه و منطقه صنعتی از کمیسیون صنایع جا مانده‌ام؟ در حالی که هر کسی باید براساس تخصص و تجربه خود در کمیسیون‌ها فعالیت کند.

حمیده زرآبادی» هم در تذکری شفاهی گفت: «اعضای کمیسیون های تخصصی علی رغم عنوان آن، به صورت سلیقه ای انتخاب شده‌اند، متن آیین‌نامه برای رفع این مشکلات باید اصلاح شود.»

در حالی که انتظار می رفت با اکثریت یافتن زنان در کمیسیون اجتماعی آنها بتوانند رایزنی برای گرفتن ریاست این کمیسیون را ارزیابی کنند اما در عمل با توجه به ترکیب کمیسیون‌ها و در اقلیب بودن زنان نبه نظر نمی رسد که هیچ کدام آنها بتوانند به ریاست کمیسیون‌ها برسند.