از امروز سه‌شنبه ۲۱ ژوئن (یکم تیر) تا ۲۳ ژوئن (۳ تیر) ششمین کنگره‌ جهانی ضد اعدام در اسلو پایتخت نروژ آغاز به‌کار کرد. کنگره‌ جهانی ضد مجازات اعدام را نهاد «با هم علیه اعدام» (ECPM) در همکاری با «ائتلاف جهانی ضد اعدام» (WCADP) هر سه سال یک بار برگزار می‌کنند تا مخالفان اعدام را با راه‌بردهای تازه‌ الغای کامل مجازات اعدام آشنا کنند.

edam

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و ۱۴ سازمان از سازمان‌های عضو آن از ایران، الجزایر، بلاروس، بُتسوانا، اندونزی، ژاپن، موریتانی، مراکش، سنگال، تایلند، تونس، ویتنام و اوگاندا در این کنگره شرکت می‌کنند. این فدراسیون از زمان تشکیل «ائتلاف جهانی ضد اعدام» در سال ۲۰۰۲ عضو کمیته‌ هدایت‌کننده‌ آن بوده است.

جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران و کانون مدافعان حقوق بشر، دو سازمان ایرانی عضو فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر هستند.

در مجموع ۲۳ نماینده از ۱۴ سازمان عضو فدراسیون به‌همراه هیأت بین‌المللی فدراسیون و همچنین حدود ۱۳۰۰ تن از بیش از ۸۰ کشور در این کنگره شرکت دارند.

این کنگره از سال ۲۰۰۱ یکی از رویدادهای عمده‌ مبارزه برای لغو مجازات اعدام در جهان بوده است.

against-the-death-penalty-edam-2

اعضای جامعه‌ مدنی بین‌المللی، گروه‌های سیاسی و حقوقی در سه روز کنگره برای تدوین راه‌بردهای ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی و بیان اهمیت الغای کامل مجازات اعدام برای جهانی منصفانه و مترقی با یکدیگر دیدار می‌کنند.

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر در بیانیه‌ای به‌مناسبت ششمین کنگره‌ ضد اعدام نوشته است که در سال ۲۰۱۵، در ۲۵ کشور ۱۶۳۴ اعدام ثبت شده که اغلب آن‌ها در پاکستان، عربستان سعودی و ایران انجام گرفته‌اند. ۱۹۹۸ تن نیز در ۶۱ کشور به اعدام محکوم شدند. به‌گفته فدراسیون این آمارها در ۲۵ سال اخیر رکورد به شمار می‌روند.

پاکستان، عربستان سعودی و ایران ۸۹ درصد اعدام‌های سال ۲۰۱۵ را انجام دادند. چین در این محاسبه در نظر گرفته نشده، زیرا آمار رسمی به‌کارگیری مجازات اعدام جزو اسرار دولتی است و گمان می‌رود بیشترین شمار اعدام‌ها در سال در چین انجام می‌شود.

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر در بیانیه خود اعلام کرده است که با مجازات اعدام برای کلیه جرم‌ها‌ مخالف است و به‌همراه سازمان‌های عضو خود برای لغو کامل مجازات اعدام می‌کوشد.

در بیانیه آمده است: «اجرای حکم اعدام اغلب پس از محاکمه‌ ناعادلانه انجام می‌شود، اغلب تبعیض‌آمیز است و تأثیر آن به‌عنوان اقدام پیشگیرانه هرگز ثابت نشده است.»

در حال حاضر، ۱۴۰ کشور در سراسر جهان در قانون و در عمل مجازات اعدام را لغو کرده‌اند. این تعداد در سال ۱۹۷۷، ۱۶ کشور بود. روند جهانی به سوی لغو مجازات اعدام ادامه دارد و جمهوری کنگو، فیجی، مغولستان و سورینام آخرین کشورهایی هستند که به‌طور رسمی این مجازات را در قانون خود لغو کرده‌اند.

کنگره‌ جهانی ضد اعدام در سال ۲۰۰۱ در استراسبورگ، در سال ۲۰۰۴ در مونترآل، در سال ۲۰۰۷ در پاریس، در سال ۲۰۱۰ در ژنو، و در سال ۲۰۱۳ در مادرید برگزار شده است.

کنگره امسال در سالن اپرای اسلو برگزار می‌شود. حدود ۲۰ وزیر، ۲۰۰ دیپلمات و شماری زیادی از نمایندگان پارلمان‌ها، دانشگاهیان، وکلا نیز در ششمین کنگره‌ جهانی ضد اعدام شرکت دارند.