بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل معتقد است کودتای نافرجام ترکیه تأثیر منفی بر روند بهبود روابط ترکیه و اسرائیل نخواهد گذاشت. او همچنین معتقد است حمله با کامیون به روی مردم در شهر نیس فرانسه تفاوتی با حملات فلسطینی‌ها با خودرو به روی شهروندان اسرائیلی ندارد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل خواهان تشکیل جبهه جهانی علیه تروریسم شد.
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل خواهان تشکیل جبهه جهانی علیه تروریسم شد.

به‌گزارش خبرگزاری آلمان، بنیامین نتانیاهو یکشنبه ۱۷ ژوئیه / ۲۷ تیر در جریان نشست کابینه دولت در اورشلیم (بیت‌المقدس) گفت: «ما انتظار داریم که این روند (نزدیکی دو کشور) بدون در نظر گرفتن وقایع غمناک در ترکیه ادامه یابد.»

پس از شش سال سردی روابط ترکیه و اسرائیل، ماه گذشته دو کشور توافقنامه‌ای را برای عادی‌سازی مناسبات‌شان امضا کردند.

روابط ترکیه و اسرائیل از ماه مه ۲۰۱۰ که اسرائیل کشتی «ماوی مرمره» حامل کمک‌های انسانی فعالان حقوق بشر ترکیه برای مردم غزه را با خشونت متوقف کرد، تیره شد. اسرائیل در سال ۲۰۱۳ از ترکیه پوزش خواست اما در سال بعد از آن تنش میان دو کشور با حمله نظامی اسرائیل به غزه باز هم تشدید شد.

بر اساس توافقنامه جدید دو کشور، اسرائیل مبلغ ۲۰ میلیون دلار (۱۸ میلیون یورو) خسارت به خانواده‌های ۱۰ تن از فعالان حقوق بشر ترکیه خواهد پرداخت. این ۱۰ نفر در سال ۲۰۱۰ با کشتی کمک‌های انسانی به غزه می‌بردند که توسط مأموران اسرائیلی کشته شدند.

توافقنامه عادی‌سازی روابط اسرائیل و ترکیه سه‌شنبه ۲۸ ژوئن / ۸ تیر امضا شد. نتانیاهو یک روز قبل از آن در دیدار با جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در رم گفته بود توافق اسرائیل و ترکیه تأثیرات «عظیمی» بر اقتصاد اسرائیل خواهد گذاشت.

«اتحاد جهانی علیه تروریسم»

نتانیاهو روز یکشنبه همچنین در پیوند با حمله به شهر نیس فرانسه خواهان تشکیل جبهه جهانی علیه تروریسم شد.

او گفت: «حمله تروریستی تکان‌دهنده در نیس نیاز به یک عمل سازگار و تهاجمی علیه تروریسم مرگبار را را برجسته می‌سازد که به تمام جهان حمله می‌کند.»

پنج‌شنبه شب ۱۴ ژوئیه / ۲۴ تیر محمد لهویج بوهلال، مرد تونسی‌تبار ۳۱ ساله با یک کامیون به جمعیتی که برای جشن روز ملی فرانسه در نیس جمع شده بودند حمله کرد. در این حمله دست‌کم ۸۴  نفر کشته و ۲۰۰ نفر زخمی شدند.

نتانیاهو مقامات تشکیلات خودگردان فلسطین را که حمله به نیس را محکوم کرده‌اند متهم به رفتار دو گانه کرد و گفت آن‌ها حملات مشابه در اسرائیل را که با خودرو انجام می‌شوند نادیده می‌گیرند و وقتی «تروریست‌ها» می‌میرند از خانواده‌هایشان حمایت مالی می‌کنند.

نخست‌وزیر اسرائیل گفت: «ترور، ترور است، چه در فرانسه باشد چه در اسرائیل.»

در یک سال اخیر در اسرائیل بارها فلسطینی‌ها با خودروهای خود به‌عمد شهروندان اسرائیلی را هدف قرار داده و آن‌ها را زیر گرفته‌‌اند. در این حملات چندین نفر کشته شده‌اند. فلسطینی‌ها چنین حملاتی را بخشی از مبارزات خود علیه اشغالگری‌های اسرائیل می‌دانند اما اسرائیل، آن را خشونت‌هایی می‌داند که عامل اصلی آن رسانه‌های فلسطینی هستند.