بازی پوکمون گو «Pokemon Go» با محوریت شخصیت‌های انیمیشن ژاپنی در دهه ۱۹۹۰ در یک شرکت آمریکایی (Niantic) طراحی شده است. این شرکت در زمینه توسعه نرم‌افزارهای کامپیوتر فعال است و از شرکت‌های زیر‌مجموعه گوگل به حساب می‌آید.

نیانتیک این بازی را با همکاری شرکت شناخته شده نینتندو (Nintendo) ژاپن طراحی کرده است. پوکمون گو یک بازی رایگان است که البته برای پیشرفت سریع‌تر در مراحل مختلف بازی می‌توان پول پرداخت کرد.

پرداخت‌های درون برنامه‌ای این بازی در عرض دو هفته بیش از ۱۴ میلیون دلار درآمد برای عرضه‌کنندگانش به همراه داشته است.

pokemonGo

بازی پوکمون گو تاکنون در ایالات متحده آمریکا، نیوزلند، آلمان و بریتانیا در دسترس کاربران قرار گرفته است و شمار کاربران این بازی در این چهار کشور اکنون به ۳۰ میلیون کاربر فعال می‌رسد.

میزان دانلود این اپلیکیشن به نحوی چشمگیر بوده که تقریبا تمام رکوردهای پیش از خود را شکسته است.

در این بازی کاربر باید تا می‌تواند به اصطلاح پوکمون‌های بیشتری را جمع کند و با پشت سر گذاشتن مراحلی، قدرت آن‌ها را افزایش دهد.

برای «شکار» پوکمون‌ها که در محیط اطراف کاربر پنهان شده‌اند، کاربر مجبور است که دوربین گوشی موبایل خود را فعال کند و در محیط اطراف خود راه برود و پس از پیدا کردن یک پوکمون، گوی مخصوص بازی را به سمت آن پرتاب کند.

واکنش‌ها به پوکمون گو

در اسرائیل یک از مسئولان “دیوار ندبه”، از مقدس‌ترین مکان‌های مذهبی یهودیان در شهر اورشلیم، درباره این بازی تازه گفته است که وقتی افراد از نقاط مختلف جهان برای دعا به این مکان مخصوص می‌آیند، «به خاطر این بازی ابلهانه نمی‌توانند در آرامش دعا کنند.»

آن‌ها احساس می‌کنند که «کسی به صورت‌شان سیلی می‌زند.»

روزنامه اسرائیلی جروزالم پست هم با انتشار تصاویری از بازی دارندگان تلفن‌های هوشمند در دیوار ندبه و اردوگاه آشویتس، از مخاطبان پرشمار خود پرسیده است که «آیا پوکمون گو بازی کردن در این اماکن، به بازی گرفتن احساسات یهودیان معتقد یا بازماندگان هولوکاست نیست؟»

به نوشته جروزالم پست، مسئولان آشویتس در حساب توییتری این موزه تاکید کرده‌اند که اجازه انجام این بازی را به بازدیدکنندگان نخواهند داد، زیرا این کار «بی‌احترامی» به این مکان مهم و یاد کشته‌های آن است.

مدیران موزه هولوکاست در واشنگتن آمریکا هم انجام این بازی در محدوده این مکان را «ممنوع» اعلام کرده‌اند.

در دنیای اسلام هم وضع تقریبا به همین ترتیب است. یکی از معاونان موسسه اسلامی الازهر در مصر فتوایی درباره این بازی صادر کرده است.

عباس شومان، معاون موسسه اسلامی الازهر، بازی پوکمون گو را محکوم کرده و گفته است که انجام دادن این بازی شیدایی‌ست و حتی آن را با مست و لایعقل بودن مقایسه کرده است.

او گفته است: «این بازی آدم‌ها را شبیه انسان‌های مستی می‌کند که در خیابان‌ها راه می‌روند و به صفحه موبایلی خیره شده‌اند که آن‌ها را به سمت هیولاهای خیالی هدایت می‌کند.»

او می‌گوید که این بازی کار و زندگی مردم را مختل کرده است.

در عربستان سعودی هم فتوایی درباره منع بازی پوکمون گو داده شده است. مبنای این فتوا این است که ژاپنی‌ها این بازی را تولید کرده‌اند تا ذهن کودکان را منحرف کنند.

مفتی عربستانی همچنین این بازی را نوعی قماربازی دانسته‌ است.

ایران، نامه‌نگاری رسمی با سازندگان پوکمون گو

حسن کریمی‌ قدوسی، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر از نامه‌نگاری رسمی با شرکت سازنده بازی پوکمون گو خبر داده و گفته است: «درباره بازی پوکمون گو، ما یک مکاتبه ایمیلی با سازندگان این بازی داشته‌ایم با این مضمون که اگر قرار است این بازی در ایران توزیع و عرضه شود، حتما باید از فیلتر بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای بگذرد و هماهنگی‌های لازم در این زمینه صورت گرفته باشد و در غیر این صورت ناگزیر از فیلتر و جلوگیری از عرضه بازی هستیم.»

HassanKarimiGhodoosi
حسن کریمی‌ قدوسی، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ایران

به گفته کریمی قدوسی برای عرضه این بازی در ایران دو شرط وجود دارد که البته هنوز به صورت رسمی به سازندگان بازی اعلام نشده است. این دو شرط به گفته مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای «قرار گرفتن سرور اصلی بازی در ایران و مشخص شدن نقاط تفریحی و مقاصد هدف‌گذاری شده در سراسر کشور برای تگ شدن در این بازی با هماهنگی و همکاری بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای» عنوان شده است.

به گفته این مقام مسئول نقاطی مانند مراکز نظامی و امنیتی نباید برای بازی معین شوند چون از لحاظ موازین و قوانین کشور حضور کاربر در این مکان‌ها ممنوع است.

امنیت یا هیجان؟

موسسه معتبر امنیتی ESET اعلام کرده است که «اپلیکیشن‌های مختلفی روی فروشگاه نرم‌افزاری گوگل پلی حضور دارند که عملکردهای متفاوتی را برای کاربران بازی جدید نینتندو انجام می‌دهند، اما در حقیقت بدافزار هستند.»

PokemonGO2-

به عنوان مثال یکی از این برنامه‌های آلوده که Pokémon Go Ultimate نام دارد، از جمله بزرگ‌ترین تهدیدها برای گوشی‌های کاربران است. این بدافزار  به محض راه‌اندازی، گوشی‌های کاربران را قفل و دسترسی به تمامی برنامه‌ها را مختل می‌کند. در این شرایط راه‌اندازی مجدد گوشی هم مشکل را حل نمی‌کند.

دو برنامه دیگر هم هستند که کاربران را مجبور به پرداخت پول برای استفاده از سرویس‌ها و خدمات غیرضروری می‌کنند. این برنامه‌ها Guide & Cheats for Pokémon Go و Install Pokemongo نام دارند.

اما شاید مهم‌ترین مشکل مربوط به خود بازی باشد. آنجا که بازی به‌صورت پیش‌فرض از شما می‌خواهد تا اجازه‌های مختلف زیادی مانند دسترسی به محل کنونی (location)، مخاطبان (contact) و دوربین (camera) را به بازی بدهید. در مورد این بازی حتی گفته شده است که پوکمون گو می‌تواند به بخشی از حساب کاربری شما در گوگل دسترسی داشته باشد. ادعایی که البته بحث بر سر چگونگی و میزان آن بسیار زیاد است.

همه این موارد باعث شده تا کارشناسان امنیتی و امنیت اینترنت با شک و تردید بسیار به این هیولاهای دوست‌داشتنی مجازی نگاه‌ کنند و به کاربران مشتاق هم توصیه کنند که اگر به حفظ حریم شخصی و امنیت خود اهمیت می‌دهند، بی‌خیال شکار پوکمون‌های مجازی شوند.