بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران از اعتراض قریب الوقوع نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت به «درز اسناد محرمانه بلند مدت هسته‌ای» این کشور خبر داد.

IAEA
چندی پیش خبرگزاری آسوشیتدپرس سند محرمانه‌ای را در ارتباط با توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی منتشر کرده بود

بهروز کمالوندی روز یکشنبه سه مرداد در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) درباره افشای بخشی از برنامه بلند مدت هسته‌ای گفت: «بخش‌هایی منتشر شده که محرمانه بوده و قرار بوده محرمانه بماند. تلقی ما این است که (این بخش‌ها) از آژانس درز کرده است.»

چندی پیش خبرگزاری آسوشیتدپرس سند محرمانه‌ای را در ارتباط با توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی منتشر کرده بود.

طبق سند آسوشیتدپرس، ایران تا سال ۲۰۲۷ وارد مرحله جایگزینی سانتریفیوژهای نسل گذشته با دستگاه‌های نسل جدید می‌شود و از این طریق توان هسته‌ای خود را افزایش خواهد داد.

از سوی دیگر و براساس این سند، تعداد این سانتریفیوژهای مدل جدید، کمتر از تعداد دستگاه‌های مورد استفاده در حال حاضر و بین ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰ دستگاه و بسته به کارآیی آنها خواهد بود. همچنین ظرف دو سال (از ۲۰۲۷ به بعد) ایران می‌تواند ۵۰۶۰ سانتریفیوژی که اکنون ملزم به استفاده از آنها است را با حداکثر ۳۵۰۰ سانتریفیوژ پیشرفته جایگزین کند.

روز گذشته نیز علی اکبر صالحی ، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفته بود: «ما از آژانس خواسته‌ایم که این برنامه محرمانه بماند و دلیلی ندارد که همگان بخواهند از آن مطلع شوند. البته توافق کردیم که این برنامه به شکل محرمانه به اطلاع کمیسیون مشترک مرتبط با برجام هم رسانده شود که باید محرمانه و محفوظ بماند.»

حبرگزاری آسوشیتدپرس پس از انتشار این سند در روز ۱۸ ژوئیه اعلام کرد که سند را از دیپلماتی گرفته که برای بیش از ده سال در ارتباط با برنامه اتمی ایران مشغول به کار بوده است.