در حالی که خبرهایی از تجمع بیش از ۱۵۰ کارگر مجتمع آلومینیوم المهدی و هرمز آل در مقابل استانداری هرمزگان در بندرعباس منتشر شده بود، خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، از صدور حکم بازگشت به کار دو کارگر اخراج شده کارخانه آلومینیوم المهدی خبر داده است.

Almahdi _ wroker_2

هیات رسیدگی به اختلاف واحد اشتغال منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس حکم بازگشت به کار این دو کارگر اخراج شده مجتمع آلومینیوم المهدی را پس از چهار ماه تعلیق صادر کرده‌ است.

با وجود گذشت ۱۱ روز از صدور این احکام، مدیریت مجتمع آلومینیوم المهدی در مقام کارفرما، هنوز اقدامی برای اجرای احکام صادر شده نکرده است و این در حالی‌ست که بر اساس ماده ۳۱ مقررات اشتغال نیروی انسانی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، حکم هیات رسیدگی و حل اختلاف در قطعی و لازم‌الاجراست و باید ظرف مدت ۱۰ روز اجرایی شود.

کارگرانی که در این پرونده حقوقی رای بازگشت به کار برای‌شان صادر شده است، حدود ۱۸ سال سابقه کار در مجتمع آلومینیوم المهدی دارند.

این دو نفر همراه هشت نفر دیگر از همکاران‌شان در آخرین روز کاری سال گذشته، اخراج شده بودند.

گفته می‌شود که اخراج این افراد در رابطه با ابراز نارضایتی‌های صنفی پس از تغییر مدیریت مجتمع آلومینیوم المهدی بوده و کافرما حکم تعدیل آن‌ها را صادر کرده است.

از این جمع ۱۰ نفره، چهار نفر برای دریافت مقرری بیمه بیکاری به سازمان تامین اجتماعی معرفی شده‌اند، دو نفر به نشانه اعتراض به اخراج خود برای بازگشت به کار اقدام کرده‌اند و وضعیت شغلی چهار کارگر دیگر با وجود گذشت چهار ماه از صدور حکم اخراج‌شان، نامشخص است.

از سوی دیگر کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری، روز شنبه دوم مرداد ماه از تجمع بیش از ۱۵۰ نفر از کارگران مجتمع آلومینیوم المهدی و هرمز آل در اعتراض به اخراج از کار خبر داده بود.

این کارگران در مقابل استانداری هرمزگان در بندرعباس تجمع کرده بودند.

نماینده کارگران در این تجمع گفته است که در روزهای پایانی تیر ماه، علی محمدی، مدیریت کارخانه، به کارگرانی که استخدام این شرکت هستند و در بخش اداری و تولید کار می کنند اعلام کرده است که برای تسویه حساب مراجعه کنند.

به گفته نماینده کارگران، در فهرست اخراج کارکنان، نام افرادی باسابقه دو تا ۱۸سال دیده می‌شود: «همه کارگران اخراجی، کارگران قراردادی هستند و به‌صورت مستقیم با شرکت آلومینیوم المهدی قرارداد دارند.»


در همین زمینه