نازنین زاغری، شهروند ایرانی-بریتانیایی برای اولین بار روز دوشنبه به دادگاه رفته است. این دادگاه به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی، رییس و قاضی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران برگزار شده که به صدور احکام سنگین علیه فعالان سیاسی – اجتماعی شهرت دارد.

نازنین زاغری
نازنین زاغری

نازنین زاغری، ۱۵ فروردین گذشته، همراه فرزندش به ایران سفر کرد که در فرودگاه امام تهران بازداشت و سپس به کرمان منتقل شد. ماموران پاسپورت بریتانیایی فرزند دو ساله او را هم ضبط کرده‌اند.

پس از نزدیک به چهارماه اکنون خانواده او اعلام کرده‌اند که او روز دوشنبه در دادگاه انقلاب حاضر شده است.

خانواده زاعری گفته‌اند که او نتوانسته پای تلفن جزییات روند دادگاه را توضیح دهد اما پس از دادگاه به شوهرش گفته که اجازه دسترسی به وکیل خواهد یافت.

ریچارد رتکلیف شوهر او گفته که وقتی با نازنین صحبت کرده، خیلی ناراحت بوده و از اینکه دخترش برای ۴ ماه از پدر و مادرش دور بوده عذاب می کشد.»

تاریخ جلسه بعدی اعلام نشده است.

محسنی اژه‌ای یکشنبه ۳۰ خرداد، در نشست خبری به خبرنگاران گفت زاغری چون در کرمان بوده، در آن شهر دستگیر شده و پرونده او به تهران آمده است.

سپاه ثارالله کرمان ۲۶ خرداد با انتشار اطلاعیه‌ای گفته بود که خانم زاغری در طول مدت بازداشت، در یک سوییت در زندان کرمان نگهداری شده و مرتب با خانواده خود تماس تلفنی و ملاقات حضوری داشته است.

سپاه در این اطلاعیه نوشته بود که نازنین زاغری «در پروژه‌های براندازی مشارکت داشته است».

اکنون بنیاد رویترز خبر می‌دهد که جان رتکلیف پدر شوهر نازنین زاغری که یک وکیل بریتانیایی است، برای گرفتن ویزا به سفارت ایران در لندن مراجعه کرده تا بتواند در جلسه بعدی دادگاه شرکت کند.

مونیک ویلا، مدیر بنیاد تامسون رویترز در بیانیه‌ای اعلام کرده که نازنین زاغری «باید بتواند برای اولین بار از زمان بازداشت، شامل ۴۵ روز حبس انفرادی، به وکیل دسترسی داشته باشد.»

بنیاد رویترز  می‌گوید که در ایران فعالیت نمی‌کند و برنامه‌ای هم برای فعالیت در ایران ندارد.